Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3JDO
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

zna podstawy i regulacje prawne edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim

zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne nauczania i wychowania osób z NI

zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych

zna założenia i cele rehabilitacji społeczno – zawodowej osób z NI

potrafi opracować konspekt zajęć oraz sprawozdanie z zajęć hospitowanych

potrafi przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej, na podstawie zatwierdzonego przez nauczyciela konspektu zajęć

potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

potrafi planować i realizować działania edukacyjno – terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej

poszanowanie godności osobowej osób NI

wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów

potrafi współpracować w grupie

motywacja do pracy/pracowitość

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych:

Wykład: 10 godzin

Ćwiczenia : 10 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - Liczba godzin:

- Udział w zajęciach 20 h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h

Przygotowanie do zajęć: 8 h

- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 22 h/ 0,9 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym: 28 h/ 1,1 pkt ECTS

Literatura:

Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020

Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016

Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa

Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.

Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Warszawa 2009.

Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010.

Zaremba L. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE

oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5,zna koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania procesów edukacyjnych

KA7_WK4,zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną

KA7_UW4, umie diagnozować złożone sytuacje edukacyjne i terapeutyczne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

KA7_UK2, potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;

KA7_UO2,jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne

KA7_KO1 jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń),

• aktywność na zajęciach.

• wykonanie i omówienie zadania projektowego

Skala ocen:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.

Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.

Wykłady - Egzamin pisemny

Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).

Warunek przystąpienia do egzaminu:

- zaliczenie ćwiczeń

- obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Justyna Juszczak, Dorota Otapowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kondracka
Prowadzący grup: Justyna Juszczak, Monika Kondracka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student:

- zna podstawy i regulacje prawne edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim

- zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną

- zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach specjalnych

- zna założenia i cele rehabilitacji społeczno–zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności:

- potrafi opracować konspekt zajęć oraz sprawozdanie z zajęć hospitowanych

potrafi przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej, na podstawie zatwierdzonego przez nauczyciela konspektu zajęć

- potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

- potrafi planować i realizować działania edukacyjno–terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

- potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej

Kompetencje społeczne:

- poszanowanie godności osobowej osób NI

- wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów

- potrafi współpracować w grupie

- motywacja do pracy/pracowitość

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Model pracy z uczniem z lekką i głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

2.Dostosowanie organizacji nauczania do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną

3. Aktywizacja w pracy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

5.Cele, zasady wspierania rozwoju zdolności poznawczych, umysłowych, społeczno-komunikacyjnych, emocjonalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

2. Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020

3. Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016

4. Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa

5. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.

6. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Warszawa 2009.

7. Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)