Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zdobywa ogólną orientację w zakresie kultury organizacyjnej, rozumie kulturę jako , „narzędzie”, które kształtuje wzory myślenia i działania uczestników organizacji, a jednocześnie podlega zmianom pod wpływem zachodzących interakcji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia problematyki obejmującej: składniki, funkcje i typologie kultury organizacyjnej; definicje kultury szkoły i kultury szkoły włączającej; rozwój kultury włączającej szk. i przywódczą rolę dyrektora; budowanie przestrzeni edukacyjnego dialogu– współdziałanie n-li w codziennej pracy, współpraca ze specjalistami, kadrą pomocniczą; rolę n-la jako kreatora wspólnoty uczącej się; efektywność edukacji włączającej i jej uwarunkowania w świetle badań empirycznych; organizację wsparcia edukacji włączającej; kształcenie kadr dla edukacji włączającej; doskonalenie zawodowe n-li; zespoły samokształceniowe; rolę i organizację WDN; tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej; Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój; współpracę z rodzicami, ich udział w życiu społeczności szkolnej; współpracę szkoły z lokalnym środowiskiem na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 3 rok, Pedagogika specjalna, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin wykładu /15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, rozmowa, dyskusja, praca z tekstem, metody praktyczne Metody dydaktyczne uwzględniają zróżnicowane potrzeby studentów w grupie zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 7 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 18 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz. - 1.5 pkt. ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1.5 pkt ECTS |
Literatura: |
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011. Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole FRSE, Warszawa 2019. Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000. Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002. Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002. Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33 Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: -podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących: KA7_WG1 - współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjną i włączającą: KA7_WG8 Student potrafi: -wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1 -wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5 -pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1 Student jest gotów do: - działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, zgodnie z założeniami edukacji włączającej: KA7_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (wykład) Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie: 1) obecności studenta na zajęciach, 2) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową. Sposób zaliczenia przedmiotu w przypadku studentów zgłaszających szczególne potrzeby edukacyjne zostanie ustalony indywidualnie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.