Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3JDU
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student zdobywa ogólną orientację w zakresie kultury organizacyjnej, rozumie kulturę jako , „narzędzie”, które kształtuje wzory myślenia i działania uczestników organizacji, a jednocześnie podlega zmianom pod wpływem zachodzących interakcji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia problematyki obejmującej: składniki, funkcje i typologie kultury organizacyjnej; definicje kultury szkoły i kultury szkoły włączającej; rozwój kultury włączającej szk. i przywódczą rolę dyrektora; budowanie przestrzeni edukacyjnego dialogu– współdziałanie n-li w codziennej pracy, współpraca ze specjalistami, kadrą pomocniczą; rolę n-la jako kreatora wspólnoty uczącej się; efektywność edukacji włączającej i jej uwarunkowania w świetle badań empirycznych; organizację wsparcia edukacji włączającej; kształcenie kadr dla edukacji włączającej; doskonalenie zawodowe n-li; zespoły samokształceniowe; rolę i organizację WDN; tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej; Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój; współpracę z rodzicami, ich udział w życiu społeczności szkolnej; współpracę szkoły z lokalnym środowiskiem na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 3 rok, Pedagogika specjalna, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin wykładu /15 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, rozmowa, dyskusja, praca z tekstem, metody praktyczne

Metody dydaktyczne uwzględniają zróżnicowane potrzeby studentów w grupie zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- udział w konsultacjach: 7 godz.

- przygotowanie do zajęć: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 18 godz.

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz. - 1.5 pkt. ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1.5 pkt ECTS

Literatura:

Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011.

Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019.

Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole

FRSE, Warszawa 2019.

Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000.

Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.

Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002.

Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html

Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.

Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV

Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami,

„Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33

Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

-podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących: KA7_WG1

- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjną i włączającą: KA7_WG8

Student potrafi:

-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1

-wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5

-pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1

Student jest gotów do:

- działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, zgodnie z założeniami edukacji włączającej: KA7_KR1.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (wykład)

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie:

1) obecności studenta na zajęciach,

2) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową.

Sposób zaliczenia przedmiotu w przypadku studentów zgłaszających szczególne potrzeby edukacyjne zostanie ustalony indywidualnie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)