Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zdobywa ogólną orientację w zakresie kultury organizacyjnej, rozumie kulturę jako wytwór organizacji, „narzędzie”, które kształtuje wzory myślenia i działania uczestników organizacji, a jednocześnie podlega zmianom pod wpływem zachodzących interakcji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Udział w wykładach – 15 h, udział w ćwiczeniach - 15 h, przygotowanie do zajęć – 6h, udział w konsultacjach - 4 h, realizacja zadań projektowych- 10 h, przygotowanie do zaliczenia – 10 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 26 h, 1p ECTS |
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna Jednolite studia magisterskie profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz. 3 rok, semestr letni Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, projekt zespołowy, dyskusja grupowa, zadania indywidualne, praca z tekstem, konsultacje. Metody dydaktyczne uwzględniają zróżnicowane potrzeby studentów w grupie zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. 2 punkty ECTS Udział w wykładach – 15 h, udział w ćwiczeniach - 15 h, przygotowanie do zajęć – 6h, udział w konsultacjach - 4 h, realizacja zadań projektowych- 10 h, przygotowanie do zaliczenia – 10 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 26 h, 1p ECTS |
Literatura: |
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011. Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole FRSE, Warszawa 2019. Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000. Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002. Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002. Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33 Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: -podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących: KA7_WG1 - współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca: KA7_WG8 Student potrafi: -wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1 -wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5 -pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1 Student jest gotów do: - działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty: KA7_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca w grupach, prezentacje zespołowe, konsultacje indywidualne, praca z tekstem. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Sposób zaliczenia przedmiotu w przypadku studentów zgłaszających szczególne potrzeby edukacyjne zostanie ustalony indywidualnie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.