Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3MBS
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem realizacji zajęć student powinien:

• poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu psychologii ogólnej i społecznej, dydaktyki ogólnej, pedagogiki społecznej, socjologii wychowania;

• posiadać wiedzę o podstawowych procesach psychologicznych i pedagogicznych charakteryzujących rozwój dzieci i dorosłych o specjalnych potrzebach;

• posiadać wiedzę o zjawiskach pedagogicznych, społecznych - ich istocie, przyczyn, złożoności - rodzajów/wymiarów, ich skutków, możliwości ich wzmacniania/ ograniczania;

Przyjmuje się, że realizacja treści kształcenia z przedmiotu umożliwi zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych, opracowywaniem koncepcji badań oraz postępowaniem w badaniach naukowych.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie:

• miejsca pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami;

• podstawowych paradygmatów w metodologii nauk społecznych – pozytywistycznym i humanistycznym;

• wykorzystywania teorii w paradygmacie pozytywistycznym;

Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• przygotowania własnego projektu badawczego oraz krytycznej oceny innych projektów;

• analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu;

• formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego;

• posługiwania się przypisami bibliograficznymi.

Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie:

• określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: studia magisterskie jednolite

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: III rok, sem. 5

Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów:

Wprowadzenie do pedagogiki, dydaktyka specjalna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce specjalnej i pedagogice społecznej.

2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach.

3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz.

Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.

przygotowanie zadań przedmiotowych; 13 godz.

przygotowanie do zaliczenia wykładu: 10 godz.

Udział w konsultacjach: 2

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz.

o charakterze praktycznym: 90 godz. (3 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.

Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.

Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.

Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.

Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.

Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

• Zna źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu (KA7_WG3);

• Metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności (KA7_WG6);

• Metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej (KA7_WG7);

• Zasady ochrony własności intelektualnej (KA7_WK8);

• Rozróżnia orientacje metodologiczne w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, potrafi formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie wybranego zakresu pedagogiki specjalnej (KA7_UW3);

• Potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań (KA7_UO4);

• Jest gotów do doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze (KA7_KK2);

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

wykład zaliczenie na ocenę, pisemne; pytania problemowe, wymagające myślenia na wyższych poziomach w taksonomii B. Blooma;

ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie punktów za: aktywność podczas ćwiczeń; wykonanie zadań przedmiotowych;

51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.

50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Krajewska
Prowadzący grup: Anna Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)