Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-4JIH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: 4 rok, semestr 7 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia: 30 godzin Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności-Liczba godzin - Udział w ćwiczeniach: 30 h - Przygotowanie do zajęć: 25 h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu:25h Razem: 80 h Wskaźniki ilościowe: Bilans nakładu pracy studenta: Nakład pracy studenta związany z zajęciami-wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/ 1 pkt. ECTS o charakterze praktycznym 50 h/ 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021. 2.Cieszyńska J., Korendo M, Fabisiak-Majcher A, (red.), Wczesna interwencja terapeutyczna., Wydawnictwo edukacyjne 2012. 3.Chrzanowska I, Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2020. 4.Dykcik W, (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2001. 5.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, 2019. 6.Kielin J, (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Wydawnictwo GWP. Gdańsk 1999. 7.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2016. 8.Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo UW, Warszawa 1998. 9. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UAM, Olsztyn 2015. Literatura uzupełniająca: 1.Cytowska B., Wilczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Wydawnictwo „Impuls", 2006. 2. Błeszyński J.J, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Autystycznych. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011. 3. Rafał-Łuniewska J., (2014), Raport z działań Projektu realizowanego przez WSPE od 2012 r. do 2014 r. zawierającego dane i wnioski ze szkoleń dla Liderów ds. WWRD oraz z upowszechniania przez nich programu pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym”, Warszawa: ORE, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/aktualnosci-start/92- -pracownie-ore/specjalne -potrzeby - edukacyjne start=15 [dostęp: 11.07.2017 r.] 4.Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym, Warszawa 1991: ORE 5.Strassmeier W, Wczesna interwencja wczesnodziecięca, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 : posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Umiejętności KA7_UW1: potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego KA7_UW4: potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na rozszerzonym poziomie wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji. KA7_ UO1: posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych w oparciu o model biopsychospołeczny, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków Kompetencje społeczne KA7_KR2: prezentuje właściwą postawę wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób z niepełnosprawnością oraz ich użytkowników. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) - wykonanie i omówienie projektu schematu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - aktywność na zajęciach Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Juszczak | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Juszczak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.