Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-4JIH
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 4 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/semestr: 4 rok, semestr 7

Liczba godzin zajęć dydaktycznych:

Ćwiczenia: 30 godzin

Punkty ECTS: 3 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności-Liczba godzin

- Udział w ćwiczeniach: 30 h

- Przygotowanie do zajęć: 25 h

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu:25h

Razem: 80 h

Wskaźniki ilościowe:

Bilans nakładu pracy studenta:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami-wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/ 1 pkt. ECTS

o charakterze praktycznym 50 h/ 2 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.

2.Cieszyńska J., Korendo M, Fabisiak-Majcher A, (red.), Wczesna interwencja terapeutyczna., Wydawnictwo edukacyjne 2012.

3.Chrzanowska I, Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2020.

4.Dykcik W, (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2001.

5.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, 2019.

6.Kielin J, (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Wydawnictwo GWP. Gdańsk 1999.

7.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2016.

8.Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.

9. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UAM, Olsztyn 2015.

Literatura uzupełniająca:

1.Cytowska B., Wilczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Wydawnictwo „Impuls", 2006.

2. Błeszyński J.J, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Autystycznych. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

3. Rafał-Łuniewska J., (2014), Raport z działań Projektu realizowanego przez WSPE od 2012 r. do 2014 r. zawierającego dane i wnioski ze szkoleń dla Liderów ds. WWRD oraz z upowszechniania przez nich programu pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym”, Warszawa: ORE, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/aktualnosci-start/92-

-pracownie-ore/specjalne -potrzeby - edukacyjne start=15 [dostęp: 11.07.2017 r.]

4.Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym, Warszawa 1991: ORE

5.Strassmeier W, Wczesna interwencja wczesnodziecięca, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 : posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Umiejętności

KA7_UW1: potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego

KA7_UW4: potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na rozszerzonym poziomie wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.

KA7_ UO1: posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych w oparciu o model biopsychospołeczny, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków

Kompetencje społeczne

KA7_KR2: prezentuje właściwą postawę wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób z niepełnosprawnością oraz ich użytkowników.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)

- wykonanie i omówienie projektu schematu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

- aktywność na zajęciach

Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Juszczak
Prowadzący grup: Justyna Juszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Juszczak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)