Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-4JIL
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 4 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę dotyczącą metodycznych i merytorycznych zagadnień pracy dydaktyczno-opiekuńczej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.

Skrócony opis:

Istotą przedmiotu jest zapoznanie z teoretycznymi i organizacyjno-prawnymi podstawami pracy w przedszkolu, adaptacją przedszkolną dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz diagnozą i wspomaganiem dzieci w osiąganiu gotowości do nauki w szkole. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę dotyczącą metod i form pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu oraz umiejętności ich zastosowania. Omówione zostaną ponadto praktyczne aspekty wykorzystania zabawy, jako głównej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym oraz współpracy ze specjalistami, rodziną i środowiskiem lokalnym dziecka. Student pozna również rodzaje zajęć rewalidacyjnych oraz warunki wspierania indywidualnych możliwości rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV/7

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Liczba godzin: 10h wy, 20h ćw

Metody dydaktyczne:

dyskusja, wykład, opis, praca z książką

klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, mikronauczanie

metody ćwiczebne

Punkty ECTS: 4.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 10h

udział w ćwiczeniach – 20h

przygotowanie do ćwiczeń – 20h

przygotowanie prac zaliczeniowych – 20h

przygotowanie do egzaminu – 20h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami -8h

egzamin - 2h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40h; ETCS – 1,5

- Samodzielna praca Studenta - 60h; ECTS – 2,5

Literatura:

Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Bobkowicz-Lewartowska L. (2011), Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Aksamit D. (2021), Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stoniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne, Szkoła Specjalna nr 4, s. 297-313.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student opisuje i analizuje koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: egzamin)

KA7_WK4 Student przedstawia merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: egzamin)

KA7_UW4 Student rozwija umiejętność diagnozowania złożonych sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe)

KA7_UK2 Student przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, uczy się indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (sposób weryfikacji: ćwiczenia praktyczne)

KA7_UO2 Student kształtuje umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz dokonywania ich ewaluacji (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)

KA7_KO1 Student rozwija świadomość konieczności budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: obserwacja, samoocena studenta)

Metody i kryteria oceniania:

Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - nast.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)