Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-4JIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów 380-RS5-3JDK |
Założenia (opisowo): | - Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej. - Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami. - Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie. - Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem. - Szkoła specjalna w systemie kształcenia. - Charakterystyka funkcjonowania placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Funkcje rewalidacyjne, społeczne, resocjalizacyjne oraz opiekuńczo - wychowawcze placówek specjalnych. - Cele, zasady i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej. - Metody pracy w postępowaniu wychowawczo-rewalidacyjnym. - Zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej - Trening spędzenia czasu wolnego - Terapia zajęciowa - Planowanie wybranych form zajęć pozalekcyjnych - Wybrane formy współpracy ze środowiskiem lokalnym. Przykłady Dobrych praktyk. |
Skrócony opis: |
Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych. Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych. Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych. Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne jednolite Przedmiot obowiązkowy Pedagogika Rok studiów IV/sem.VIII Liczba godz.: 10 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń Podstawą realizowania treści z Metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna. Punkty ECTS - 5 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 10 godz. Udział w ćwiczeniach – 20 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 61 godz. Udział w konsultacjach – 4 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:34h -1.1 ECTS o charakterze praktycznym: 91h - 3.9 ECTS |
Literatura: |
1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa. 2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa. 5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa. 8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa. 9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin. 10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651). |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki. KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji. KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych. KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć. KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium. Wykłady - egzamin ustny. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład – 10 ćwiczenia - 20 udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 4 h liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 61 h liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 30 Razem: 125 h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34h/1,9 pkt ETCS - o charakterze praktycznym: 91/3,1 pkt ETCS sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium. Wykłady: Egzamin w formie ustnej. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia - obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne) - aktywność na zajęciach - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kondracka | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak, Monika Kondracka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych. Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych. Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych. Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. 2. Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej. 3. Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami. 4. Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie. 5. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem. |
|
Literatura: |
1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa. 2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa. 5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa. 8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa. 9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin. 10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Juszczak | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych. Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych. Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych. Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. 2. Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej. 3. Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami. 4. Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie. 5. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem. |
|
Literatura: |
1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa. 2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa. 5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa. 8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa. 9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin. 10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.