Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-4JIR
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 4 rok SPC SJ sem. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów 380-RS5-3JDK
Dydaktyka specjalna cz. 1 380-RS5-2JAE1
Dydaktyka specjalna cz.2 380-RS5-3JAE2
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-3JDO
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 380-RS5-3GNW
Podstawy dydaktyki ogólnej 380-RS5-2PDY
Podstawy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 380-RS5-2ICP
Podstawy psychologii ogólnej 380-RS5-1HEO
Psychologia kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE 380-RS5-2ICU
Psychologia rozwojowa 380-RS1-1AEE
Wprowadzenie do pedagogiki 380-RS5-1IAH
Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE 380-RS5-3JDF

Założenia (opisowo):

- Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej.

- Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami.

- Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie.

- Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem.

- Szkoła specjalna w systemie kształcenia.

- Charakterystyka funkcjonowania placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Funkcje rewalidacyjne, społeczne, resocjalizacyjne oraz opiekuńczo - wychowawcze placówek specjalnych.

- Cele, zasady i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej.

- Metody pracy w postępowaniu wychowawczo-rewalidacyjnym.

- Zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej

- Trening spędzenia czasu wolnego

- Terapia zajęciowa

- Planowanie wybranych form zajęć pozalekcyjnych

- Wybrane formy współpracy ze środowiskiem lokalnym. Przykłady Dobrych praktyk.



Skrócony opis:

Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych.

Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych.

Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych.

Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne jednolite

Przedmiot obowiązkowy

Pedagogika

Rok studiów IV/sem.VIII

Liczba godz.: 10 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń

Podstawą realizowania treści z Metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na

zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna.

Punkty ECTS - 5

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z

tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 10 godz.

Udział w ćwiczeniach – 20 godz.

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 61 godz.

Udział w konsultacjach – 4 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:34h -1.1 ECTS

o charakterze praktycznym: 91h - 3.9 ECTS

Literatura:

1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa.

2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa.

5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa.

8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa.

9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r.

w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651).

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki.

KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.

KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych.

KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć.

KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium.

Wykłady - egzamin ustny.

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład – 10

ćwiczenia - 20

udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 4 h

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 61 h

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 30

Razem: 125 h

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34h/1,9 pkt ETCS

- o charakterze praktycznym: 91/3,1 pkt ETCS

sumaryczna liczba punktów ECTS - 5

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium.

Wykłady: Egzamin w formie ustnej.

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.

Ćwiczenia - obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne)

- aktywność na zajęciach

- egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kondracka
Prowadzący grup: Justyna Juszczak, Monika Kondracka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych.

Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych.

Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych.

Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej.

3. Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami.

4. Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie.

5. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem.

Literatura:

1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa.

2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa.

5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa.

8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa.

9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r.

w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Juszczak
Prowadzący grup: Justyna Juszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zna podstawy i regulacje prawne edukacji i organizacji zajęć pozalekcyjnych uczniów niepełnosprawnych intelektualną w placówkach specjalnych.

Zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne postępowania wychowawczo-rewalidacyjnego w placówkach specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych.

Zna założenia, cele i funkcje placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Potrafi zaplanować wybrane formy zajęć pozalekcyjnych i dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.

Podaje przykłady dobrych praktyk pracy w placówkach specjalnych.

Zna formy współpracy ze środowiskiem lokalnym placówek specjalnych.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej.

3. Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami.

4. Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie.

5. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem.

Literatura:

1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa.

2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa.

5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa.

8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa.

9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r.

w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)