Warsztaty umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-5JJU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zapoznaje się z podstawowymi elementami budowania umiejętności umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Dogłębnie analizuje istotę zachowań trudnych, jednocześnie zwracając uwagę na własną postawę. Zapoznaje się ze strategiami rozwiązywania konfliktu. Bazuje na potencjałach osobistych dziecka, tworząc przestrzeń rozwoju zgodną z indywidualnymi potrzebami osoby z niepełnosprawnością. Poznanie istoty budowania współpracy pomiędzy nauczycielem, uczniem, a rodzicem. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty umożliwiają poznanie podstawowych umiejętności wychowawczych w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. Poniżej wymienione obszary poruszane podczas realizacji niniejszego przedmiotu: - zachowania trudne; - konflikty w relacjach (z rodzicami, z uczniami, ze współpracownikami oraz konflikty wewnętrzne); - współpraca z rodzicem; - dostrzeganie indywidualnego potencjału dziecka; - realizacja wybranych zadań wychowawczych, analiza skutecznych metod, strategii i styli; - znaczenie roli w relacjach interpersonalnych; - kształtowanie wybranych umiejętności, oddziaływań wychowawczych; - diagnozowanie poziomu kompetencji wychowawczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok V, sem. 10 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: metoda projektu, konwersacja, dyskusja, gry dydaktyczne, mapa myśli, metoda zadań praktycznych, praca z tekstem. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 40 godz. Udział w konsultacjach – 2 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 13 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, zaliczenie – 18 godz. Razem: 127 godzin, co odpowiada 5 ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. - 1,1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 71 godz. – 2,9 ECTS |
Literatura: |
Stein, A. (2019). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Stańczyk, M. (2024). Moje dziecko się złości. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Stein, A. (2018). Nowe wychowanie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG8 Absolwent zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe); KA7_WK6 Absolwent zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe); KA7_UW4 Absolwent potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe); KA7_UK1 Absolwent potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe); KA7_UU1 Absolwent potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podstawka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podstawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje i praktykuje wybrane zagadnienia z zakresu umiejętności wychowawczych. Zakres poruszanej tematyki obejmuje: - realizacja zadań wychowawczych, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb osób będących podmiotem zainteresowań oligofrenopedagogiki; - strategie i style pracy wychowawczej; - porozumiewanie się i współpraca w relacjach nauczyciel – uczeń – rodzic; - skuteczność określonych metod wychowawczych; - praca na potencjałach osobistych; - modyfikowanie zachowań trudnych; - konstruktywne rozwiązywanie konfliktów; - wpływ ról na relacje interpersonalne; - wybrane praktyczne umiejętności wychowawcze (praktyka i diagnoza). |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok V, sem. 9 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, pokaz, metody praktyczne. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 35 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 14 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, zaliczenie – 10+1= 11 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 41 godz. - 1,6 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 59 godz. – 2,4 ECTS |
|
Literatura: |
Stein, A. (2019). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Stańczyk, M. (2024). Moje dziecko się złości. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Stein, A. (2018). Nowe wychowanie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Kaufman, R. (2016). Autyzm: przełom w podejściu. Białystok: Vivante. Wilde, K. (2016). Logistyka autyzmu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podstawka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podstawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.