Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-5JJU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student zapoznaje się z podstawowymi elementami budowania umiejętności umiejętności wychowawczych w pracy z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Dogłębnie analizuje istotę zachowań trudnych, jednocześnie zwracając uwagę na własną postawę.

Zapoznaje się ze strategiami rozwiązywania konfliktu.

Bazuje na potencjałach osobistych dziecka, tworząc przestrzeń rozwoju zgodną z indywidualnymi potrzebami osoby z niepełnosprawnością.

Poznanie istoty budowania współpracy pomiędzy nauczycielem, uczniem, a rodzicem.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Warsztaty umożliwiają poznanie podstawowych umiejętności wychowawczych w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

Poniżej wymienione obszary poruszane podczas realizacji niniejszego przedmiotu:

- zachowania trudne;

- konflikty w relacjach (z rodzicami, z uczniami, ze współpracownikami oraz konflikty wewnętrzne);

- współpraca z rodzicem;

- dostrzeganie indywidualnego potencjału dziecka;

- realizacja wybranych zadań wychowawczych, analiza skutecznych metod, strategii i styli;

- znaczenie roli w relacjach interpersonalnych;

- kształtowanie wybranych umiejętności, oddziaływań wychowawczych;

- diagnozowanie poziomu kompetencji wychowawczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok V, sem. 10

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: metoda projektu, konwersacja, dyskusja, gry dydaktyczne, mapa myśli, metoda zadań praktycznych, praca z tekstem.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 40 godz.

Udział w konsultacjach – 2 godz.

Wykonanie projektu dydaktycznego – 13 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, zaliczenie – 18 godz.

Razem: 127 godzin, co odpowiada 5 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. - 1,1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 71 godz. – 2,9 ECTS

Literatura:

Stein, A. (2019). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Stańczyk, M. (2024). Moje dziecko się złości. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Stein, A. (2018). Nowe wychowanie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Efekty uczenia się:

KA7_WG8 Absolwent zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_WK6 Absolwent zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UW4 Absolwent potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UK1 Absolwent potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UU1 Absolwent potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Podstawka
Prowadzący grup: Katarzyna Podstawka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Student poznaje i praktykuje wybrane zagadnienia z zakresu umiejętności wychowawczych.

Zakres poruszanej tematyki obejmuje:

- realizacja zadań wychowawczych, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb osób będących podmiotem zainteresowań oligofrenopedagogiki;

- strategie i style pracy wychowawczej;

- porozumiewanie się i współpraca w relacjach nauczyciel – uczeń – rodzic;

- skuteczność określonych metod wychowawczych;

- praca na potencjałach osobistych;

- modyfikowanie zachowań trudnych;

- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów;

- wpływ ról na relacje interpersonalne;

- wybrane praktyczne umiejętności wychowawcze (praktyka i diagnoza).

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok V, sem. 9

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, pokaz, metody praktyczne.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 35 godz.

Udział w konsultacjach – 10 godz.

Wykonanie projektu dydaktycznego – 14 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, zaliczenie – 10+1= 11 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 41 godz. - 1,6 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 59 godz. – 2,4 ECTS

Literatura:

Stein, A. (2019). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Stańczyk, M. (2024). Moje dziecko się złości. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Stein, A. (2018). Nowe wychowanie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Kaufman, R. (2016). Autyzm: przełom w podejściu. Białystok: Vivante.

Wilde, K. (2016). Logistyka autyzmu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Podstawka
Prowadzący grup: Katarzyna Podstawka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)