Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-5JKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia i cele przedmiotu:

1. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz merytorycznych i metodycznych podstaw prowadzenia zajęć.

2. Rozwijanie umiejętności diagnozowania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Doskonalenie umiejętności indywidualizowania zadań, dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w grupie zróżnicowanej oraz dokonywanie ich ewaluacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Niniejszy przedmiot skoncentrowany jest wokół zagadnienia pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną. Poruszane są zagadnienia związane z:

- funkcjonowaniem oraz edukacją osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;

- metodami pracy wykorzystywanymi na zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych;

- współpracą ze środowiskiem rodzinnym oraz specjalistami;

- metodyką i dokumentacją pracy rewalidacyjno-wychowawczej;

- alternatywnymi formami komunikacji;

- trudnymi zachowaniami;

- seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną;

- samorozwojem oraz stresem i wypaleniem zawodowym nauczyciela.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok V, semestr 7

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

10 godzin wykładu / 20 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, metody praktyczne, wykład z elementami dyskusji

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godz.

- udział w ćwiczeniach: 20 godz.

- udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami: 4 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu i obecność na nim: 20+1= 21 godz.

- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: godz. 35 - 1,4 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: godz. 65 – 2,6 ECTS

Literatura:

1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16).

3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN.

5. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL.

6. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

9. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151.

10. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL.

11. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN.

12. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls.

13. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

14. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

15. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529)

17. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

18. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

19. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;

KA7_WK4 Student zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;

KA7_UW4 Student potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

KA7_UK2 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;

KA7_UO2 Student potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;

KA7_KO1 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot: egzamin pisemny

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Żeszko-Majewska
Prowadzący grup: Anna Żeszko-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci poznają przepisy, które mają wpływ na codzienną pracę pedagoga specjalnego, metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Podczas ćwiczeń doskonalą umiejętności pracy z grupą oraz projektowania programu i doboru konkretnych działań w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Poznają zagadnienia związane ze współpracą z rodziną i opiekunami osób niepełnosprawnych. Pogłębią wiedzę z zakresu konieczności współpracy w zespole specjalistów. Rozwiną umiejętność z zakresu komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych. Studenci rozumieją, że samorozwój nauczyciela jest sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Mrówka
Prowadzący grup: Agata Mrówka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci poznają przepisy, które mają wpływ na codzienną pracę pedagoga specjalnego, metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Podczas ćwiczeń doskonalą umiejętności pracy z grupą oraz projektowania programu i doboru konkretnych działań w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Poznają zagadnienia związane ze współpracą z rodziną i opiekunami osób niepełnosprawnych. Pogłębią wiedzę z zakresu konieczności współpracy w zespole specjalistów. Rozwiną umiejętność z zakresu komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych. Studenci rozumieją, że samorozwój nauczyciela jest sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok V, semestr 7

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

10 godzin wykładu / 20 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, metody praktyczne, wykład z elementami dyskusji

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godz.

- udział w ćwiczeniach: 20 godz.

- udział w konsultacjach związanych z ćwiczeniami: 4 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu i obecność na nim: 20+1= 21 godz.

- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: godz. 35 - 1,4 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: godz. 65 – 2,6 ECTS

Literatura:

1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16).

3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Harwas-Naperała B., Trempała Janusz (red.) (2020). Psychologia rozwoju człowieka t. 2. Warszawa: PWN.

5. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL.

6. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2021). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

9. Kijak, R. (2011). W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Forum Oświatowe, 1(44), s. 137-151.

10. Kijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: PZWL.

11. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN.

12. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls.

13. Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

14. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

15. Niedbalski, J.(2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo. e-book: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529)

17. Strycharczyk, D., Clough, P. (2020). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia rozwoju. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

18. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

19. Wrona, S. (2008). Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)