Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-1YGJF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. pedagogiki stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-S1-1YGJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 5 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 45 h – 2 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 50 h – 2 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami - Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 75 h (45 h – zajęcia + 30h konsultacje) 3 pkt - o charakterze praktycznym 50 h 2 pkt |
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 m) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. n) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. o) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: zna elementarna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w tym - w socjologii KA6_WG1 2. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. KA6_WG7 3. Umiejętności: potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji różnych zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej . KA6_UW1 4.Kompetencje: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. KA6_KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • praca w grupach, • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze • prowadzenie konsultacji Forma zaliczenia przedmiotu: • studenci zaliczają wykłady poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej • ćwiczenia zaliczane są na ocenę – na ocenę końcową składa się ogólna liczba punktów, którą student zdobył w czasie całego semestru, m.in. za obecność na zajęciach, aktywność, dyskusję, referat i kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.