Etyczne aspekty pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-2XJCL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczne aspekty pracy pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy 2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawowe zagadnienia z etyki ogólnej, antropologii filozoficznej i teorii wychowania. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: zapoznanie studentów z podstawami etyki zawodowej, normami obowiązującymi w kodeksie zawodowym pedagoga. Wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im dostrzec i analizować dylematy etyczne pojawiające się podczas wykonywania obowiązków zawodowych oraz przewidzieć skutki konkretnych działań. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu Wykład ma za zadanie omówienie następujących zagadnień: - przedmiot etyki pedagogicznej pedagoga - kodeks postępowania etycznego pedagoga - normy etyczne w etyce zawodowej pedagoga - wartości etyczne realizowane w zawodach zaufania publicznego - zasady etyczno-moralne w zawodzie pedagoga - etyczne wymiary zawodu pedagoga - obszary etycznego postępowania pedagogów Ćwiczenia poświęcone są: - współczesnym wyzwaniom etycznym ( pluralizm kultury, globalizacja, etyka informatyczna) - etycznym dylematom zawodu pedagoga Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h wykład, 15h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, metody aktywizujące Liczba punktów ECTS 2 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1 - o charakterze praktycznym 1 |
Literatura: |
Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej, oprac. A. Szudra, TN KUL, Lublin 2009. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1996. Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 1996. Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, RW KUL, Lublin 1995. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej. T. I, T. II, WAM, Kraków 1982. Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (wymagana jest 75% obecności na zajęciach), pozytywnie zaliczone kolokwium oraz uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.