Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-2YAND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy 2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości. 2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. 3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji. 4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł podstawowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 2 stopień 1, semestr III Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 30 godzin Metody dydaktyczne Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z zakresu treści omawianych podczas zajęć; wykonanie pracy zaliczeniowej z wykorzystaniem metody biograficznej, konsultacje. Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach i konsultacje 30h - 1 pkt. ECTS; ćwiczenia i konsultacje 30h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zajęć i zaliczenia30h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie pracy zaliczeniowej 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 60h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 60h - 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015 7. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 8. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 9. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 10. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 11. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 12. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 13. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T. Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 14. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 15. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 16. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 17. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143. 18. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 19. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 20. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 |
Efekty uczenia się: |
K_W01: Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. K_U07: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_K03: Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. K_K05: Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wykładów: uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów) Zaliczenie na ocenę ćwiczeń: uzyskanie pozytywnej oceny (minimum 3,0) - frekwencja, przygotowanie do zajęć, aktywność, praca zaliczeniowa Warunkiem przystąpienia do zaliczenia treści wykładów jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum ocena 3,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.