Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-S1-2YBCO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy
2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy
2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem komunikacji społecznej w teorii i praktyce, mechanizmami i procesami komunikacyjnymi niezbędnymi w zawodach pedagogicznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy,

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, psychologia

Rok studiów/semestr: II rok I°, semestr III

Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, psychologii

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 h - wykład, 15 h ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykłady, dyskusja, film, prezentacja, konsultacje, praca w grupie, warsztat, odgrywanie ról

Punkty ETCS: 2punktów

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 15 godzin, udział w ćwiczeniach 15

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin

suma: 35 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do egzaminu– 10 godzin

przygotowanie do zaliczenia 5 godzin

Suma: 15 godzin

Łącznie: 50 godzin

Wskaźniki ilościowe:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godzin - 1,2 punkty ETCS

- o charakterze praktycznym: 15 godzin - 0,8 punkty ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa (wykład):

Bobik, B. (2020). Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego.

Cialdini, R. B. (2009). Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psych.

Fleischer, M. (2013). Typologia komunikacj

Fleischer, M. (2007). Zarys ogólnej teorii komunikacji1. Communication Design, 13.

Goban-Klas, T. (2008). Nauki o mediach i komunikacji społecznej jako nowa dyscyplina nauk humanistycznych. Studia Medioznawcze=

Media Studies, (2 (33).

Jurek, M. Kompetencje komunikacyjne pedagogów w świetle ich wypowiedzi pisemnych. doc. dr Gabriela Paprotna–pedagogika doc. dr Angelika Barczyk-Nessel–psychologia, prawo dr Justyna Sprutta–filozofia, kulturoznawstwo, 37.

Nóżka, N., & Łukasik, J. (2011). Skuteczne komunikowanie się–barierą (nie) do przejścia?.

Stewart, J. R. (Ed.). (2010). Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura dodatkowa (wykład):

Aronson, E., Aronson, J., & Radzicki, J. (1987). Człowiek-istota społeczna. Państwowe Wydaw. Naukowe.

Goodman, N. (1997). Wstęp do socjologii. Zysk i S-ka Wydaw..

Molyneux, M. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Wydawn. Naukowe PWN.

Colman, A. M. (2009). Słownik psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura obowiązkowa (ćwiczenia):

• Brownell J., Reagowanie na komunikaty W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Emory A. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej; przekł. Olga i Wojciech Kubińscy oraz Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003• McKay M., M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

• Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003• Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007

• Satir V., Zwracanie uwagi na słowa; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003

.• Stewart J., Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Stewarta J. i C. Logan Komunikowanie się werbalne, W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Trenholm S. i A. Jensen, Poznanie społeczne: jak spostrzegamy jednostki, relacje i wydarzenia społeczne, [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Wilmot W. W., Transakcyjna natura spostrzegania osoby [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca (ćwiczenia):

• Jarmrożek B., J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.

• Nęcki T., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław 1992.

• Sepkowska Z., F. Żurakowski, Przedsiębiorczość. Komunikacja interpersonalna. Istota przedsiębiorczości. Podręcznik dla liceum technicznego, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

KA6_WK1 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń - sposób weryfikacji: egzamin, dyskusja;

KA6_WK3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących - sposób weryfikacji: egzamin, dyskusja;

KA6_UK2 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów - sposób weryfikacji: dyskusja;

KA6_UO3 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych- sposób weryfikacji: dyskusja;

KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - sposób weryfikacji: dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

wykłady: egzamin pisemny/test (należy zdobyć przynajmniej 51% punktacji aby zaliczyć przedmiot)

ćwiczenia:

- Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x8=8pkt

- Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach

- Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu. Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x7=14 pkt

- Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach• Kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)