Psychologia społeczna i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-2YGJG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna i wychowawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy 2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym zadaniem kształcenia w ramach przedmiotu jest ukazanie związków jednostki z jej otoczeniem społecznym i wzajemnego wpływu, jaki na siebie wywierają. Zrozumienie zasad i mechanizmów funkcjonowania człowieka jako części różnorodnych układów społecznych stanowi podstawę rozpoznania problemów społecznych i wychowawczych, a w konsekwencji budowania trafnych programów pomocy czy interwencji. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Studia stacjonarne 2 rok I st. Pedagogika Język polski wykłady (15 godz.), ćwiczenia (30 godz.) Punkty ECTS 4.00 Nakład pracy studenta: - wymagający obecności nauczyciela - 15 godz. (wykład) + 30 godz. (ćwiczenia) + 15 godz. (konsultacje) = 50 godz. (2,0 ECTS) - praca samodzielna - 30 godz. (przygotowanie do zajęć) + 10 godz. (przygotowanie do kolokwium) + 15 godz. (przygotowanie do egzaminu)=55 godz.(2,0 ECTS) Wykłady maja za zadanie zaprezentowanie podstawowych pojęć z psychologii społecznej, takich jak: percepcja społeczna, procesy atrybucji, deformacje w spostrzeganiu społecznym, stereotypy i uprzedzenia, mechanizmy agresji, które umożliwią analizę społecznych czynników determinujących postępowanie ludzi, w tym uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej. Ćwiczenia są poświęcone zastosowaniu wiedzy z psychologii społecznej i wychowawczej w działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na opis i wyjaśnienie prawidłowości przebiegu interakcji społecznych i wychowawczych oraz konsekwencji ich nieprawidłowego przebiegu |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aronson. E. Wilson T. Akert. R. (Red.). (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, r.4,5, 7, 12,13 Aronson E. (red.), (2001). Człowiek istota społeczna . Wybór tekstów Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar, r. 7, 9, 10 Literatura uzupełniająca: Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: GWP Kocur D. Poczucie i potrzeba władzy wśród nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 55–65 Tłuściak-Deliowska A. Normy grupy rówieśniczej regulujące zachowanie się w sytuacji dręczenia szkolnego. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 128–138 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG5 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) KA6_WK8 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów KA6_KO4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
analiza materiałów źródłowych, dyskusja, esej, analiza przypadku, prezentacja zespołowa, test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.