Badania ilościowe z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-1YGKG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.letni Moduł metodologiczny - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. 5.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; a) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); b) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); c) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; d) graficznego ilustrowania wyników badań; e) interpretacji podstawowych statystyk opisowych (średnia, mediana, dominanta, odchylenie standardowe); f) stosowania wybranych testów statystycznych (test t-studenta, test niezależności chi-kwadrat, test Kruskala-Wallisa); g) stosowania jednoczynnikowej analizy wariancji ANOVA; g) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni Przedmioty wprowadzające: podstawy metodologii nauk społecznych, metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 6g. Zaliczenie ćwiczeń – 1g. Zaliczenie wykładów – 1g. Przygotowanie do ćwiczeń – 12g. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 25g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 37 godz. (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach ilościowych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.