Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-1YGLC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.letni Moduł podstawowy - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym założeniem przedmiotu jest zapoznanie z elementarnymi założeniami komunikacji społecznej w sytuacji zróżnicowania kulturowego, wiedzą dotyczącą podstawowych typów relacji międzykulturowych, głównymi wyznacznikami efektywności w komunikacji. Ważnym założeniem jest integrowanie wiedzy o charakterze społecznym z rzeczywistością kulturową. Zostanie zwrócona uwaga na kontekstualność procesu komunikacji międzykulturowej ze szczególnym uwzględnieniem pogranicza chrześcijaństwa wschodniego i zachodniego. Ważnym elementem procesu dydaktycznego będzie odwoływanie się do teorii wielowymiarowej tożsamości społeczno-kulturowej, ze wskazaniem na potrzebę wzajemnego uzupełniania się sfery autoidentyfikacji społeczno-kulturowej ze sferą walencji kulturowej (wg A.Kłoskowskiej). Zostanie zwrócona uwaga na wyłanianie się chrześcijaństwa z judaimu i konsekwencje komunikacyjne tego procesu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki komunikacji międzykulturowej w warunkach pogranicza dyfuzyjnego. Analizowana będzie sytuacja komunikacji między reprezentantami odmiennych zbiorowości kulturowych analizowanych zwłaszcza w wymiarach religijnym, narodowym i regionalnym. Analizy osadzone będą na podstawach teorii interakcjonizmu symbolicznego. Podkreślona zostanie kwestia budowania znaczeń - zarówno w warstwie semiotycznej jak i aksjologicznej - w warunkach intensywnej dyfuzji kulturowej. W ramach zajęć ze studentami realizowane są następujące cele: - Zapoznanie z głównymi obszarami autodefiniowania się ludzi w wymiarze tożsamości kulturowej - Przedstawienie kontinuum relacji międzykulturowych - Wskazanie na rolę tożsamości społeczno-kulturowej w komunikacji - Zaprezentowanie istoty relatywizmu kulturowego i przyjmowania perspektywy Innego - Uwrażliwianie na redukcję stereotypów kulturowych w komunikacji |
Pełny opis: |
rofil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 4 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - socjologia Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): przydatna jest wiedza zdobyta na socjologii kultury i antropologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych wykład problemowy z elementami dyskusji, prezentacje studentek i studentów, konsultacje, filmy Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (45 godz.): 15 g.(wykłady) + 15 g.(ćwiczenia) + 15 g.(konsultacje) (2 pkt ETCS) - zajęcia o charakterze praktycznym (55 godz.): (przygotowanie do ćwiczeń ćwiczeń 26h; przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 26h +3 h) (2 pkt ETCS) Wskaźniki ilościowe: - wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego 45 h (2 pkt ECTS), - o charakterze praktycznym 55 h (2 pkt ECTS). |
Literatura: |
M.Sobecki; Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej; Warszawa 2016 - J.Isański(red.); Komunikowanie międzykulturowe – szanse i wyzwania; Poznań 2009 - M.Szopski; Komunikowanie międzykulturowe; Warszawa 2005 - A.Świderkówna; Rozmowy o Biblii; Warszawa 1999 - A.Zaporowski; Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa. Strategia kulturoznawcza; Poznań 2006 Lit. uzupełniająca: - S.Magala; Kompetencje międzykulturowe; Warszawa 2011 - M.Dąbrowski; Swój/Obcy/Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej; Izabelin 2001 - U.Kusio (red.); Polifonia , dialog i zderzenie kultur. Antologia tekstów z komunikacji międzykulturowej. Toruń 2007 Filmy – Cud Purymowy – reż.I.Cywińska (fakultatywnie – praca samodzielna) - Jerozolima – dom trzech religii – film dokumentalny (fakultatywnie – praca samodzielna) |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się - wiedza KA7_WK2 ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych KA7_WK8 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowe Efekty uczenia się - umiejętności KA7_UK3 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) KA7_UU3 potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole Efekty uczenia się - kompetencje społeczne KA7_KR1 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne KA7_KK1 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji grupowej i aktywności na zajęciach Forma egzaminu – pisemny test klasyczny z uwzględnieniem poprawki na zgadywanie; 50-59% pkt – ocena dst; 60-69% pkt – ocena dst plus 70-79% pkt – ocena db 80-89% pkt –ocena db plus 90-100% pkt – ocena bdb Egzamin poprawkowy w formie ustnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.