Antropologia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-1YGTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.letni Moduł podstawowy - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady z Antropologii pedagogicznej dotyczą refleksji nad jej miejscem w systemie wiedzy pedagogicznej. Ponadto przedmiotem rozważań jest człowiek w ujęciu antropologicznym, filozoficznym, fenomenologicznym. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku: Pedagogika Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Rok/ semestr studiów: I rok / 2 semestr Liczba godzin dydaktycznych: 15 godz. wykładów Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach – 15 godz. - studiowanie literatury – 15 godz. - udział w konsultacjach – 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. Razem: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz. (1 ECTS) - o charakterze praktycznym - 30 godz. (1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Burszta W., Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004. 2. Dilthey W., Rozumienie innych osób i ich przejawów życia, w: tenże, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. 3. Mucha J., Oblicza etniczności, Kraków 2005. 4. Ostasz L., Rozumienie człowieka: antropologia filozoficzna, Olsztyn 2003. 5. Patočka J., Człowiek duchowy a intelektualista, w: tenże, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998. 6. Rappaport R., Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007. 7. Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna M. Eliadego, Kraków 2001. 8. Simmel, Dygresja w związku z zagadnieniem, jak możliwe jest społeczeństwo, w: tenże, Pisma socjologiczne, Warszawa 2008. 9. Starzyńska-Kościuszko E., Filozoficzne koncepcje człowieka, Warszawa 1996. 10. Waligórski A., Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: 1. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011. 2. Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005. 3. Nowicka E., Świat człowieka-świat kultury, Warszawa 2007. 4. Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000. 5. Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Kraków 2006. 6. Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (KA7_WG1). 2. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (KA7_WG3). Umiejętności: 3. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). 4. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2). Kompetencje: 5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (KA7_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia: pisemne zaliczenie (zalicza 51% poprawnych odpowiedzi). Wymagana jest obecność na wykładach. Możliwa 1 nieobecność (bez względu na jej przyczynę). Pozostałe ewentualne nieobecności należy zaliczyć w formie uzgodnionej z osobą prowadzącą przedmiot. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.