Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-1YMBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.zimowy Moduł metodologiczny - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem realizacji przedmiotu jest zapoznanie Studentek i Studentów z metodologią badań społecznych oraz postępowaniem w badaniach naukowych oraz wyposażenie ich w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę: •o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami nauk; •o głównych orientacjach badawczych w naukach społecznych i ich założeniach filozoficznych Kształtowanie umiejętności Studentek i Studentów w zakresie: •porównywania i rozróżniania głównych orientacji badawczych w metodologii badań społecznych; •wykorzystywania wiedzy teoretycznej do analizowania problemów edukacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; •dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związane z podejmowaniem badania naukowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie Studentek i Studentów z założeniami filozoficznymi (ontologiczne, epistemologiczne) i metodologicznymi empirycznych badań społecznych ilościowych i jakościowych; z koncepcjami rozwoju nauki, znaczeniem paradygmatów w rozwoju nauki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_4 (Moduł metodologiczny) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 10 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje, case studies Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godz. Czytanie zaleconej literatury: 23 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12 godz. o charakterze praktycznym: 50 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Kodeks Etyki Pracownika Naukowego Polskiej Akademii Nauk https://instytucja.pan.pl/index.php/kodeks-etyki-pracownika-naukowego. Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf |
Efekty uczenia się: |
Studentka/Student: -ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2); - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KA7_WG4); - ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych (KA7_WK1); - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (KA7_WK8); - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KA7_UO1); - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KA7_UO3); - jest przekonana/przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KA7_KO1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego. Na ocenę dostateczną trzeba uzyskać min. 55% punktów; 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.