Psychoedukacja twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-2XJJL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoedukacja twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni 2 rok 2st. KRES stac. sem. letni 2 rok 2st. POW stac. sem. letni 2 rok 2st. PW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia oparte są na badaniach naukowych z zakresu psychologii twórczości oraz pedagogiki twórczości. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę twórczości człowieka oraz możliwości oddziaływań psychoedukacyjnych, stymulujących aktywność twórczą . Zajęcia mają charakter warsztatowy, ćwiczenia umocowane są w poszczególnych teoriach twórczości. |
Pełny opis: |
W toku zajęć studenci poznają teorie oraz wypracowane z teorii działania praktyczne opierające się na wybranych koncepcja twórczości. 1. Koncepcja myślenia dywergencyjnego J. P. Guilforda,. 2. Interakcyjna koncepcja twórczości E. Necki. Teoria i praktyka treningi twórczości. 3. Myślenie twórcze - synektyka, metafora wizualna. Propozycja W. Limont |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nęcka E., Trening twórczości, Olsztyn 1992 i wydania następne. Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków 2008, rozdział 1. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007 Literatura uzupełniająca (do wyboru): Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń 1996. Szmidt K.J., Borzęcki A., Dobrołowicz K., (red.), Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa 1996. Szmidt K.J, ABC kreatywności, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
W wyniku kształcenia student uzyska następujące efekty: WIEDZA: 1. Opisuje i objaśnia koncepcję twórczości człowieka wyprowadzoną z teorii J.P.Guilforda, potrafi nazywać i opisywać ścieżki myślenia konwergencyjnego oraz dywergencyjnego, wskazywać przykłady zastosowań poszczególnych zadań i ćwiczeń wspierających myślenie twórcze człowieka 2. Uzasadnia teoretyczne źródła leżące u podstaw treningu twórczości według E.Nęcki, potrafi wymieniać, nazywać i opisywać rodzaj i charakter operacji intelektualnych, biorących udział w myśleniu twórczym, objaśniać bariery twórczego myślenia oraz wskazywać możliwości ich przezwyciężania 3. Prezentuje podstawy koncepcji wykorzystywania synektyki (metafory wizualnej) w procesach twórczych na podstawie propozycji W.Limont UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi dokonać kategoryzacji i interpretacji wybranych ćwiczeń, zawartych w pakietach psychoedukacyjnych, rozpoznając ich podstawy teoretyczne oraz cel edukacyjny 2. Potrafi zastosować wiedzę wyprowadzaną z poszczególnych koncepcji teoretycznych na temat twórczości do samodzielnego konstruowania zadań wspierających myślenie twórcze 3. Potrafi zaprojektować własny pakiet ćwiczeń z zakresu psychoedukacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Posiada przekonanie o istnieniu wielu alternatywnych dróg, strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka oraz nastawienie na elastyczność w doborze strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka 2. Posiada przekonanie o znaczeniu aktywności twórczej w pracy pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną Warunki zaliczenia: 80% obecności na zajęciach konwersatowryjnych oraz udział w ćwiczeniach podlegających ewaluacji formatywnej. Ocena z przygotowanego przez studenta projektu zajęć wspierających aktywność twórczą człowieka, zawierającego pakiet autorskich ćwiczeń wraz z ich uzasadnieniem teoretycznym Ocenę bdb otrzyma student, który napisze pogłębione uzasadnienie teoretyczne dla proponowanych ćwiczeń Ocenę db otrzyma student, który wskaże i prawidłowo nazwie rodzaj proponowanych ćwiczeń Ocenę dst otrzyma student, który skonstruuje prawidłowy projekt ćwiczeń, ale bez odniesień teoretycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.