Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoedukacja twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-S2-2XJJL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychoedukacja twórczości
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni
2 rok 2st. KRES stac. sem. letni
2 rok 2st. POW stac. sem. letni
2 rok 2st. PW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia oparte są na badaniach naukowych z zakresu psychologii twórczości oraz pedagogiki twórczości.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę twórczości człowieka oraz możliwości oddziaływań psychoedukacyjnych, stymulujących aktywność twórczą . Zajęcia mają charakter warsztatowy, ćwiczenia umocowane są w poszczególnych teoriach twórczości.

Pełny opis:

W toku zajęć studenci poznają teorie oraz wypracowane z teorii działania praktyczne opierające się na wybranych koncepcja twórczości.

1. Koncepcja myślenia dywergencyjnego J. P. Guilforda,.

2. Interakcyjna koncepcja twórczości E. Necki. Teoria i praktyka treningi twórczości.

3. Myślenie twórcze - synektyka, metafora wizualna. Propozycja W. Limont

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nęcka E., Trening twórczości, Olsztyn 1992 i wydania następne.

Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków 2008, rozdział 1.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007

Literatura uzupełniająca (do wyboru):

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń 1996.

Szmidt K.J., Borzęcki A., Dobrołowicz K., (red.), Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa 1996.

Szmidt K.J, ABC kreatywności, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

W wyniku kształcenia student uzyska następujące efekty:

WIEDZA:

1. Opisuje i objaśnia koncepcję twórczości człowieka wyprowadzoną z teorii J.P.Guilforda, potrafi nazywać i opisywać ścieżki myślenia konwergencyjnego oraz dywergencyjnego, wskazywać przykłady zastosowań poszczególnych zadań i ćwiczeń wspierających myślenie twórcze człowieka

2. Uzasadnia teoretyczne źródła leżące u podstaw treningu twórczości według E.Nęcki, potrafi wymieniać, nazywać i opisywać rodzaj i charakter operacji intelektualnych, biorących udział w myśleniu twórczym, objaśniać bariery twórczego myślenia oraz wskazywać możliwości ich przezwyciężania

3. Prezentuje podstawy koncepcji wykorzystywania synektyki (metafory wizualnej) w procesach twórczych na podstawie propozycji W.Limont

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Potrafi dokonać kategoryzacji i interpretacji wybranych ćwiczeń, zawartych w pakietach psychoedukacyjnych, rozpoznając ich podstawy teoretyczne oraz cel edukacyjny

2. Potrafi zastosować wiedzę wyprowadzaną z poszczególnych koncepcji teoretycznych na temat twórczości do samodzielnego konstruowania zadań wspierających myślenie twórcze

3. Potrafi zaprojektować własny pakiet ćwiczeń z zakresu psychoedukacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Posiada przekonanie o istnieniu wielu alternatywnych dróg, strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka oraz nastawienie na elastyczność w doborze strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka

2. Posiada przekonanie o znaczeniu aktywności twórczej w pracy pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną

Warunki zaliczenia:

80% obecności na zajęciach konwersatowryjnych oraz udział w ćwiczeniach podlegających ewaluacji formatywnej.

Ocena z przygotowanego przez studenta projektu zajęć wspierających aktywność twórczą człowieka, zawierającego pakiet autorskich ćwiczeń wraz z ich uzasadnieniem teoretycznym

Ocenę bdb otrzyma student, który napisze pogłębione uzasadnienie teoretyczne dla proponowanych ćwiczeń

Ocenę db otrzyma student, który wskaże i prawidłowo nazwie rodzaj proponowanych ćwiczeń

Ocenę dst otrzyma student, który skonstruuje prawidłowy projekt ćwiczeń, ale bez odniesień teoretycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)