Projektowanie włączające
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-2YJEG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie włączające |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni 2 rok 2st. KRES stac. sem. letni 2 rok 2st. POW stac. sem. letni 2 rok 2st. PW stac. sem. letni Moduł ogólnouczelniany - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pogłębienie wiedzy na temat idei integracji/ inkluzji społecznej i społeczeństwa równych szans, konkretnych rozwiązań wspierających dostępność i dobrych praktyk na rzecz budowania środowiska włączającego. Doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego oraz diagnozowania dostępności środowiska (przestrzeni fizycznej, produktów, usług, systemów informacyjno-komunikacyjnych) z uwzględnieniem indywidualnych lub zbiorowych potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, zwłaszcza osób z niepełnosprawnością. Kreowanie nowych rozwiązań odpowiadających na zróżnicowane potrzeby użytkowników, zgodnie z metodologią projektowania uniwersalnego. Nabycie umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym i prowadzenie procesu projektowego w partycypacji z ostatecznymi użytkownikami zastosowanych uniwersalnych rozwiązań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów: 2 rok II st., 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 10 godzin Ćwiczenia – 20 godzin Punkty ECTS: 2.0 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 10h Udział w ćwiczeniach: 20h Przygotowanie do ćwiczeń: 10h Przygotowanie pracy do zaliczenia ćwiczeń: 10h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 8h Udział w konsultacjach: 2h Razem: 60h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10h + 20h + 2h = 32h (1,1 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym: 10h + 10h + 8h = 28h (0,9 pkt ECTS) |
Literatura: |
M. Zemło M., A. Sakowicz – Boboryko, M. Bilewicz, M. Dziekońska, D. Otapowicz, J. Szada – Borzyszkowska, J. Mantur, W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk 2018. J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, Toruń 2005. W. Zawieska (red.), Projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach – ramowe wytyczne, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WK3 - ma uporządkowaną wiedzę o organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych zgodnie z założeniami projektowania uniwersalnego; KA7_UO2 – ma pogłębione umiejętności diagnozowania, racjonalnego oceniania dostępności środowiska fizycznego i społecznego w obszarze oddziaływań edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem założeń projektowania uniwersalnego; KA7_UO4 – potrafi generować praktyczne rozwiązania w zakresie dostępności środowiska fizycznego i społecznego adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb użytkowników, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego; KA7_KK4 - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.