Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN1-1ABW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS niestac. Moduł podstawowy - niestac. I stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii oraz co do specyfiki głównych problemów społecznych. |
Skrócony opis: |
• Wdrażanie studentów do samodzielnego i sprawnego korzystania z literatury przedmiotu; • Rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką środowiska życia współczesnego człowieka. |
Pełny opis: |
1. Środowisko życia człowieka: funkcje, struktura, przemiany. 2. Rodzina – przegląd definicji, uwarunkowania kulturowe. Rodzina współczesna – istota, właściwości, alternatywne kształty życia małżeńsko-rodzinnego. 3. Refleksje nad współczesnym rodzicielstwem 4. Organizacje pozarządowe, jako przykład działalności pedagogicznej w środowisku. 5. Rozwód jako punkt zwrotny w życiu rodziny. Sytuacja życiowa dziecka w rodzinie monoparentalnej. 6. Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. 7. Dzieciństwo zagrożone. Bieda dziecięca jako współczesny problem społeczny. |
Literatura: |
1. Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa 2014. 2. Cichosz M., O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 3. Jawor A., Intymność cenzurowana, Warszawa 2018. 4. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.): Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej, Kraków 2018. 5. Ciczkowska-Giedziun M., Kantowicz E. (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 6. Danilewicz W. (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 7. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska-Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1995. 8. Danilewicz W., Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 9. Danilewicz W., Theiss W. (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014. 10. Gulczyńska A., Granosik M. (red.): Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, Warszawa 2014. 11. Herudziński T., Swacha P. (red.) Społeczności lokalne wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2016. 12. Janicka I., Liberska H. (red.): Psychologia rodziny, Warszawa 2014. 13. Kawula S., Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. 14. Kornas- Biela D. (red.), Oblicza ojcostwa, Lublin 2001. 15. Kwieciński Z., Śliwierski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003. 16. Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K. (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Warszawa 2008. 17. Marynowicz – Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 18. Marynowicz – Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. 19. Mizielińska J., Struzik J., Król A., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017. 20. Muszyński W., Sikora E. (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Toruń 2008. 21. Muszyński W., Sikora E. (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, Toruń 2008. 22. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. 23. Pilch T., Sosnowski T. (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. 24. Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T., (red.): Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 25. Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T., (red.): Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 26. Szlendak T., Socjologia rodziny. Edukacja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. 27. A. Jawor, Intymność cenzurowana, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami KA6_WG5 Student zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania KA6_WG6 Student potrafi korzystać z wiedzy z dziedziny nauk społecznych w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych KA6_UW3 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania KA6_UW5 Student monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej KA6_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany na podstawie egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.