Wprowadzenie do polityki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN1-1GPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do polityki społecznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS niestac. Moduł kierunkowy - niestac. I stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest: 1) zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu pojęć, koncepcji i metodologii polityki społecznej jako dyscypliny naukowej, oraz wiedzy o podstawowych założeniach funkcjonowania polityki społecznej jako działalności praktycznej; 2) rozwijanie kompetencji poznawczych i krytycznych w zakresie rozpoznawania i analizowania kwestii społecznych w wymiarze globalnym i lokalnym; 3) zdobycie wiedzy w zakresie problematyki nierówności społecznych w świecie, w wymiarze globalnym i w perspektywie porównawczej; 4) zdobycie wiedzy o pracy socjalnej i sposobach realizacji działań pomocowych państwa, poznanie modeli i strategii realizacji polityki społecznej na świecie. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, nauka o polityce społecznej (teoria służby społecznej) Rok studiów - 1 rok 1 stopnia; Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania Wprowadzenia do polityki społecznej powinien posiadać wiedzę z socjologii i pedagogiki społecznej. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 8 godzin wykładów, 7 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne - metody podające, dyskusja, praca w grupach, prezentacje, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 8 godzin, udział w ćwiczeniach: 7 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do zajęć: 20 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 20 godzin, przygotowanie do egzaminu z wykładów: 20 godzin Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 h i 1,5 punktu ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60 godzin i 2,5 punktu ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Auleytner Julian, Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012. Cudowska Agata, Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności, [w:] Przemiany w kształceniu pedagogów. Red. Anna Krajewska, Olecko 2010 (s. 167-182). Gabryszak Renata, Magierek Dariusz, Wprowadzenie do polityki społecznej, Warszawa 2009. Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Red. Grażyna Firlit-Fesnak, Jacek Męcina, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Cudowska Agata: Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia, [w:] Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji. Red. nauk. Krystyna Białobrzeska i Stanisław Kawula, Toruń 2006 (s. 35-43). Uwarunkowania współczesnej polityki społecznej. Red. Bogusław Ponikowski, Józef Zarzeczny, Wrocław 2002. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie. (Dz. U. Nr 96, poz. 873) Najnowsze raporty Stowarzyszenia KLON/JAWOR („Wolontariat, filantropia i 1%” oraz „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych”) dostępne na stronie www.badania.ngo.pl literatura czasopiśmiennicza: np. „Polityka Społeczna”, „Praca Socjalna” strony internetowe (np. www.unesco.pl; www.ngo.pl; www.wolontariat.org.pl itp) |
Efekty uczenia się: |
Student zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. KA6_WG6 Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. KA6_UK3 Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. KA6_UO3, Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. KA6_UU1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń - test Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.