Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SN1-1JAJ
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1rok 1st. PS niestac.
Moduł ogólnouczelniany - niestac. I stop. Praca socjalna
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wprowadzenie w problematykę szeroko rozumianej dostępności przestrzeni edukacyjnej i społecznej, barier fizycznych i społecznych oraz wynikających z nich zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika

Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr

Wymagania wstępne:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

5 godz. – wykłady;

5godz. - ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda ćwiczeniowa, metoda symulacyjna

Punkty ECTS: 1 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaje aktywności:

Udział w wykładach - 5h

Udział w ćwiczeniach - 5h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h

Przygotowanie do ćwiczeń - 8h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń – 4h

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 6h

Razem: 30h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 12h (0,4 pkt ECTS)

- o charakterze praktycznym - 18h (0,6 pkt ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

•Borowiecki P., (2015). Samoocena osób z niepełnosprawnością w świetle wybranej literatury i badań własnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 11(15), 109-126.

•Błaszak M., Przybylski Ł.,(2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR.

•Chrzanowska I., (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

•Fajfer-Kluczek I., (2005). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

•Kowalski K., Włącznik – projektowania bez barier. Fundacja Integracja. Warszawa www.integracja.org/wlacznik

•Niedbalski, J., (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

•Wysocki M.,(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.

Literatura uzupełniająca:

•Bee H., (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Sk-a.

•Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M.,(2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Exante.

•Chrzanowska I., (2003). Niepełnosprawność a zagrożenie marginalizacją i wykluczeniem. Rozważania w kontekście teorii underclass. Studia Edukacyjne, 5, s. 63-73.

•Garbat M.,(3003). Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 18–33.

•Kowal E.,(2006). Problemy życia społecznego osób niepełnosprawnych. W: H. Ochonczenko, M.A. Paszkowicz (red.), Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. Kraków: Oficyna Wyd.”Impuls”.

•Małachowska G., Tarwacki M.,(2019). Dostępne przedszkole, dostępna szkoła – co to znaczy? [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Seria naukowa, TOM 7,Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

•Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009.

•Ploch L.,(2016). Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości, W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

•Raport końcowy Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 2017

•Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2016.

•Terelak J. F., (2011). Wprowadzenie do psychologii. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica.

•Zemło M. Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M, Dziekońska M, Otapowicz D, Szada-Boryszkowska J.,(2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedr

Efekty uczenia się:

KA6-WG4 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń w zakresie funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;

KA6_UW5 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów związanych z dostępnością przestrzeni edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnością;

KA6_KK2 - jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących osób z niepełnosprawnością; rozumie znaczenie obecności barier fizycznych i społecznych w procesie marginalizacji i wykluczenia społecznego osób ze szczególnymi potrzebam

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę w formie pisemnej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Dorota Otapowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)