Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN1-1PSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS niestac. Moduł podstawowy - niestac. I stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej jako nauki, jej subdyscyplin, obejmującą terminologię oraz teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami; 2. Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: I rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 8 godz. - wykłady; 7 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 4 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach - 8h - Udział w ćwiczeniach - 7h - Przygotowanie do zajęć (wykłady i ćwiczenia) - 30h - Udział w konsultacjach - 10h - Wykonanie zadania projektowego - 15h - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 10h - Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim - 20h Razem: 100h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 26h/1pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 74h/3pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dykcik W. (2010), Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Poznań: Wyd. Naukowe PTP. Głodkowska J., Sipowicz K., Patejuk-Mazurek I. (red.) (2018), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS. Kirenko J. (2004), Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie. Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyd. WSPS. Literatura uzupełniająca: Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Gajdzica Z. (red.) (2013), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Rzedzicka K. D., Kobylańska A. (red.) (2003), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”(wybrane teksty). Sakowicz-Boboryko A. (2016), Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Smith D. D. (2011), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 2, red. naukowa A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski, Warszawa: Wyd. APS. Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J. (2018), W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG4 - Ma elementarną wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwoju osób z różnym rodzajem niepełnosprawności, ich wspólnych i swoistych potrzeb w zakresie adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie; KA6_WK5 - Ma wiedzę na temat ewolucji poglądów dotyczących ujmowania niepełnosprawności, kierunków zmian w podejściu do osób z niepełnosprawnością, ich uczestnictwa w przestrzeni społecznej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej; KA6_UW1 - Potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia społecznego z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania; KA6_UO6 – Potrafi ocenić skuteczność działań podejmowanych w zakresie normalizacji warunków życia, integracji i inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością KA6_KK2 - Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób z niepełnosprawnością, ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz ich autonomii i normalizacji warunków życia |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów) Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko, Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.