Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN1-1SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS niestac. Moduł podstawowy - niestac. I stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- SN1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładu + 7 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz przygotowanie do ćwiczeń – 25 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 35 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (15 godz. zajęć + 35 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych. Zna wybrane koncepcje człowieka – przede wszystkim społeczne stanowiące teoretyczne podstawę pracy socjalnej. KA6_WG3 2. Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. KA6_WG5 3. Student zna definicję podstawowych problemów społecznych: posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. KA6_WG6 4. Jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań. KA6_WK4 4. Umiejętności: student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej w Polsce i w Unii Europejskiej. KA6_UW4 5. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania KA6_UW5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych. Oprócz prezentacji wykorzystywane będą również takie metody nauczania jak: • burza mózgów • dyskusja poruszająca kwestie omówione podczas wykładu • konsultacje indywidualne Metody dydaktyczne wykorzystywane w trakcie ćwiczeń to: - dyskusja inicjowana przez prowadzącego zajęcia, - praca w grupach (do jej wykonania potrzebna jest znajomość tekstów zadanych do przygotowania na dane zajęcia), - analiza treści, - burza mózgów, - prezentacje multimedialne, - konsultacje indywidualne Forma zaliczenia przedmiotu: - studenci zaliczają wykład poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej - aby taką ocenę uzyskać, należy zdobyć 51% punktów przewidzianych do zdobycia. Student ma prawo do nieobecności na jednym wykładzie, co jest rozumiane jako nieobecność podczas wykładu/ bloku wykładów przewidzianych rozkładem zajęć na dany dzień. Zaliczeniem każdej kolejnej nieobecności będzie przygotowanie konkretnej pracy, ustalonej przez prowadzącego ze studentem. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na ćwiczeniach - student ma prawo do jednej nieobecności, która nie wpływa na ocenę końcową i nie wymaga zaliczenia podczas konsultacji b) aktywny udział studenta w zajęciach – przygotowanie zadanego materiału, włączanie się w dyskusję prowadzoną w oparciu o wcześniej zadaną do przeczytania lekturę c) zaliczenie kolokwium końcowego (zaliczeniowego) sprawdzającego treści omawiane podczas zajęć - kolokwium będzie miało formę pisemną (pytania otwarte, zamknięte; półzamknięte); aby zaliczyć kolokwium student musi uzyskać 51% punktów możliwych do zdobycia Za wymienione wyżej elementy zaliczenia student, w trakcie całego semestru, będzie otrzymywał konkretną liczbę punktów. Aby zaliczyć ćwiczenia, student musi uzyskać 51% punktów możliwych do uzyskania w trakcie trwania semestru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- SN1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godz. wykładu + 7 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz przygotowanie do ćwiczeń – 25 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 35 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (15 godz. zajęć + 35 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
|
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012. 3. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003. 4. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001. 5. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 6. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. 7. E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017. 8. A. Leszczyńska-Rejchert, Starość człowieka w perspektywie instytucjonalnych form pomocy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. 9. J. A.Vincent, Ageing Contested: Anti-ageing Science and the Cultural Construction of Old Age, Sociology, Volume 40(4), 2006: 681– 698. 10. B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.