Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia dewiacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SN2-1DEW
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia dewiacji
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1rok 2st. PS niestac.
Moduł podstawowy - nstac. II stop. Praca socjalna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką socjologii dewiacji i wybranymi pojęciami teoretycznymi niezbędnymi do opisywania społecznych uwarunkowań zachowań dewiacyjnych. Poznanie specyfiki funkcjonowania najbardziej kluczowych instytucji kontroli społecznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - obowiązkowy (M_2)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia

Rok studiów/semestr: I rok II°

Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej i socjologii dewiacji

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładów i 7 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: konsultacje, ćwiczenia, wykłady, praca w grupie dyskusja

Punkty ETCS: 5 punktów

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 8 godzin

Udział w ćwiczeniach – 7 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 30 godzin

suma: 45 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć – 25 godzin

Przygotowanie do /egzaminu– 30 godzin

przygotowanie pracy pisemnej – 25 godzin

Suma: 80 godzin

Łącznie: 125 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godzin - 2 punkty ETCS

o charakterze praktycznym: 80 godzin - 3 punkty ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Becker H., Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.

Czerwińska – Jakimiuk E., Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Kraków 2011.

Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013.

Jędrzejko M. (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006.

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.

Kurzępa J., Młodzież pogranicza – „świnki”, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków 2001.

Perzanowski A., Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa 2009.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Rowiński G., Socjologiczno-psychologiczna analiza grup wyznaniowych i subkultur w Polsce, Warszawa 2006.

Siemaszko A., Granice tolerancji, Warszawa 1993.

Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.

Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji, Toruń 2009.

M. Foucault, Nadzorować i karać, 1976

E. Goffman, Instytucje Totalne, Gdańsk 2011

E. Goffman. Piętno: rozważania o zranionej tożsamości. GWP

Literatura uzupełniająca:

Czabański A., Samobójstwa altruistyczne. Formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, Kraków 2009.

Durkheim E., Samobójstwo, Warszawa 2006.

Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

Hołyst B., Suicydologia, Warszawa 2012.

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2011.

Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne: geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

KA7_WG4 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów społecznych oraz możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych - sposób weryfikacji: dyskusja, test, praca pisemna;

KA7_WG5 - student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach - sposób weryfikacji: dyskusja, test, praca pisemna;

KA7_WG6 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat problemów społecznych, ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii

ich rozwiązywania; posiada rozszerzoną wiedzę z obszaru nauk

społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce - sposób weryfikacji dyskusja, test, praca pisemna;

KA7_UW2 - student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i

terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań

praktycznych - sposób weryfikacji: dyskusja, test, praca pisemna;

KA7_UW3 - posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania

zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia mechanizmów rządzących zjawiskami społecznymi; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej - sposób weryfikacji: dyskusja, test, praca pisemna;

KA7_UU1 - jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - sposób weryfikacji: dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocena składa się z:

praca pisemna - zaliczenie ćwiczeń

egzamin w formie testu - zaliczenie wykładów

Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach i jedna na wykładzie. Nieobecności zalicza się w formie problemowej dyskusji na konsultacjach.

Dopuszcza się prowadzenie i zaliczenie ćwiczeń i wykładów oraz odbywanie konsultacji w formie zdalnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)