Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN2-1MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 2st. PS niestac. Moduł podstawowy - nstac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest zapoznanie studentów z postępowaniem w badaniach naukowych, wyposażenie studenta w pogłębiona i poszerzoną wiedzę dotyczącą: • miejsca pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniami z innymi dyscyplinami; • założeń filozoficznych – ontologicznych, epistemologicznych i metodologicznych paradygmatu pozytywistycznego i humanistycznego w metodologii badań społecznych; • wykorzystania metod statystycznych do opracowywania wyników badań społecznych. Zadaniem prowadzących zajęcia jest kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • rozróżniania orientacji w metodologii badań społecznych; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów, proponowania zmian na podstawie zgromadzonego materiału empirycznego; Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: profesjonalnego i etycznego postępowania w przeprowadzaniu badań naukowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie Studentek i Studentów z założeniami filozoficznymi (ontologiczne, epistemologiczne) i metodologicznymi empirycznych badań społecznych ilościowych i jakościowych; |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_2 (Moduł podstawowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, socjologia, praca socjalna Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 8 godz.; ćwiczenia - 7 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje, case studies Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 8 godz. - udział w ćwiczeniach: 7 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do egzaminu: 40 godz. - czytanie zaleconej literatury: 35 godz. Udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20 godz. o charakterze praktycznym: 105 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf |
Efekty uczenia się: |
Studentki/Studenci: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA7_WG2); - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych (KA7_WK3); - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) stosowane w dyscyplinie do opisu i diagnozowania problemów, instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej (KA7_UW1); - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski oraz wskazuje kierunki dalszych badań (KA7_UW5); - jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KA7_UU1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody problemowe i inne, aktywizujące studentów w procesie kształcenia Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – zaliczenie na ocenę. Zaliczenie cząstkowe ćwiczeń na podstawie oceny zadań przedmiotowych (wykonywanych indywidualnie lub zespołowo). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.