Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPP-1IAH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Psycholog_rozkład |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami współczesnej pedagogiki; z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną. Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem oraz wiedzą o wychowaniu i filozoficznych podstawach tego procesu. Przygotowanie słuchaczy do korzystania z wiedzy pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych. Rozwijanie umiejętności słuchaczy w zakresie korzystania z teorii pedagogicznych w celu wspomagania nauczycieli i rodziców lub opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieraniu wszechstronnego rozwoju uczniów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu: · Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych. Subdyscypliny pedagogiki. Paradygmaty pedagogiczne. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika. Wybrane teorie, nurty i kierunki pedagogiczne. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Nauk o Edukacji Studia podyplomowe: Psychologia edukacyjna ECTS: 2 punkty Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr I Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godzin wykładów Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 10h Udział w konsultacjach: 5h Samodzielne studiowanie literatury: 15h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 25h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 40 godz. - 1,5 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Tom 1, Gdańsk: GWP. Hejnicka - Bezwińska T., (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa. Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. Kohlberg L., Mayer R., (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa. Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2019). Pedagogika. Tom 1, Warszawa: PWN. Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rubacha K. (2008). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski, B. (red.). (2006). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Śliwerski B. (2014). Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja, nr 2 (102), s. 181-203. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300 Śliwerski B. (2015). Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. Studia Poradoznawcze, nr 4, s. 15-29. Dostępne w pdf na stronie: http://www.studiaporadoznawcze.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/Studia_Poradoznawcze/2015_2.pdf Śliwerski B. (2017). Pedagogika nadziei. Prima Educatione , nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/448 |
Efekty uczenia się: |
1.) Efekty uczenia się z zakresu wiedzy Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania (istota, funkcje, struktura, właściwości i dynamika) - F.1.W3. 2.) Efekty uczenia się z zakresu umiejętności Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu skutecznego wspierania wychowanka w procesie do nowej sytuacji - F.1.U2. Student potrafi korzystać z teorii pedagogicznych w celu wspomagania nauczycieli i rodziców lub opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieraniu wszechstronnego rozwoju uczniów - F.1.U5. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Aktywność na wykładach (zadania problemowe). Zaliczenie pisemne. Liczba punktów wymagana do zaliczenia wykładu (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% -ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami współczesnej pedagogiki; z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną. Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem oraz wiedzą o wychowaniu i filozoficznych podstawach tego procesu. Przygotowanie słuchaczy do korzystania z wiedzy pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych. Rozwijanie umiejętności słuchaczy w zakresie korzystania z teorii pedagogicznych w celu wspomagania nauczycieli i rodziców lub opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspieraniu wszechstronnego rozwoju uczniów. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: · Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych. Subdyscypliny pedagogiki. Paradygmaty pedagogiczne. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika. Wybrane teorie, nurty i kierunki pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Tom 1, Gdańsk: GWP. Hejnicka - Bezwińska T., (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa. Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. Kohlberg L., Mayer R., (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa. Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2019). Pedagogika. Tom 1, Warszawa: PWN. Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rubacha K. (2008). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski, B. (red.). (2006). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Śliwerski B. (2014). Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja, nr 2 (102), s. 181-203. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300 Śliwerski B. (2015). Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. Studia Poradoznawcze, nr 4, s. 15-29. Dostępne w pdf na stronie: http://www.studiaporadoznawcze.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/Studia_Poradoznawcze/2015_2.pdf Śliwerski B. (2017). Pedagogika nadziei. Prima Educatione , nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/448 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.