Interwencja kryzysowa i mediacje
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 380-SPP-1JNL |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa i mediacje |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
| Grupy: |
Psycholog_rozkład |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z formami pomocy psychologicznej umożliwiającymi przetrwanie sytuacji kryzysowych i odnalezienie się w nowej sytuacji oraz zapoznanie z zasadami mediacji. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: I rok II semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:10 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 10 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godzin Razem: 25 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 25 godzin Razem: 25 godzin Łącznie: 50 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 25 godzin - 1 punkt ETCS |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Cetera M., Fedorowska D., MEDIATOR – nowe umiejętności i kwalifikacje dla pedagoga i psychologa, Wrocław 2010. Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004. Franken R.E., Psychologia motywacji, Gdańsk 2013. Gasik H., Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, www.ore. edu.pl. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008. Kazimierczak M., Świderska M., Model rozwiązywania konfliktów w szkole, www.ore.edu.pl. Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu prze mocy rówieśniczej w szkole (w:) Mediacja, red. L. Mazowiecka, Warszawa 2009. Klimaszewska J., O pożytkach mediacji w szkole, „Kurier Mediacyjny” z 20 października 2011 r. Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004. Maksymowska E., Werwicka M., Konflikty w szkole. Niezbędnik Dyrektora, Warszawa 2009. Mediacje rówieśnicze w szkole, www.naszeantidotum.pl. Mediacje rówieśnicze, www.ore.edu.pl. Mediacje szkolne, www.mediacja.com. Mediacje w edukacji, www.mediacja.com Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012 Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010. Piórkowska J., Mediacje rówieśnicze, www.metis.pl. Pliżga-Jonarska M., Projekty mediacji rówieśniczych w szkole – jak zacząć, prowa dzić i zakończyć z sukcesem?, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis, Katowice 2008, www.metis.pl. Płatek M., Cele mediacji w ujęciu porównawczym (w:) Mediacja dla każdego, red. L. Mazowiecka, Warszawa 2010. |
| Efekty uczenia się: |
F.2.W3. rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych; F.2.U7. interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową); |
| Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z punktów za aktywność podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
| Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
