Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencja kryzysowa i mediacje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPP-1JNL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencja kryzysowa i mediacje
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Psycholog_rozkład
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z formami pomocy psychologicznej umożliwiającymi przetrwanie sytuacji kryzysowych i odnalezienie się w nowej sytuacji oraz zapoznanie z zasadami mediacji.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: podyplomowe

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach, pedagogika, psychologia

Rok studiów/semestr: I rok II semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:10 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów

Punkty ETCS: 2 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach – 10 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godzin

Razem: 25 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć – 25 godzin

Razem: 25 godzin

Łącznie: 50 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin - 1 punkt ETCS

o charakterze praktycznym: 25 godzin - 1 punkt ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cetera M., Fedorowska D., MEDIATOR – nowe umiejętności i kwalifikacje dla

pedagoga i psychologa, Wrocław 2010.

Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004.

Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004.

Franken R.E., Psychologia motywacji, Gdańsk 2013.

Gasik H., Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, www.ore.

edu.pl.

Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009.

Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.

James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

Kazimierczak M., Świderska M., Model rozwiązywania konfliktów w szkole,

www.ore.edu.pl.

Klaus W., Wykorzystanie sprawiedliwości naprawczej w zapobieganiu prze

mocy rówieśniczej w szkole (w:) Mediacja, red. L. Mazowiecka, Warszawa

2009.

Klimaszewska J., O pożytkach mediacji w szkole, „Kurier Mediacyjny” z 20 października 2011 r.

Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.

Maksymowska E., Werwicka M., Konflikty w szkole. Niezbędnik Dyrektora,

Warszawa 2009.

Mediacje rówieśnicze w szkole, www.naszeantidotum.pl.

Mediacje rówieśnicze, www.ore.edu.pl.

Mediacje szkolne, www.mediacja.com.

Mediacje w edukacji, www.mediacja.com

Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012

Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006.

Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010.

Piórkowska J., Mediacje rówieśnicze, www.metis.pl.

Pliżga-Jonarska M., Projekty mediacji rówieśniczych w szkole – jak zacząć, prowa

dzić i zakończyć z sukcesem?, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny

Metis, Katowice 2008, www.metis.pl.

Płatek M., Cele mediacji w ujęciu porównawczym (w:) Mediacja dla każdego,

red. L. Mazowiecka, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

F.2.W3. rolę monitorowania procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; zasady dokonywania diagnozy sytuacji wychowawczych i sposoby zapobiegania błędom wychowawczym oraz korygowania negatywnych skutków oddziaływań wychowawczych;

F.2.U7. interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową);

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z punktów za aktywność podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik
Prowadzący grup: Joanna Borowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)