Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria edukacji integracyjnej i włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPS-1JMR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria edukacji integracyjnej i włączającej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: PedSpec_rozkład
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi ustaleniami teoretycznymi i empirycznymi na temat edukacji integracyjnej i włączającej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: podyplomowe

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: I

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz prezentacji multimedialnej

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.,

- przygotowanie do zaliczenia: 60 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. - 2,5 ECTS

Literatura:

1. Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo RSE.

2. Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Hornby, G. (2014). Inclusive special education. Evidence-based practices for children with special needs and disabilities. New York, Heidelberg, London: Springer.

4. McLeskey, J., Waldron, N. L., Spooner, B., Algozzine, B. (red.) (2014). Handbook of effective inclusive schools. New York, London: Routledge.

5. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia.

6. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.

7. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

8. Szumski, G. (2008 i następne). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - Wydawnictwo APS.

9. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Efekty uczenia się:

W ramach przedmiotu zostaną osiągnięte następujące efekty uczenia się:

D.1.W1 – pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne

potrzeby edukacyjne

D.1.W8 - zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli

D.3.W7 - modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla

organizacji zajęć edukacyjnych;

C.3.U2 - dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci i uczniów ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystując wybrane aktualne ujęcia

koncepcyjne;

D.1.U3 - zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej.

D.1.K1. - poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego;

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z zaliczenia ustnego.

W trakcie semestru student może być nieobecny na 2 godzinach zajęć. Wszystkie dodatkowe nieobecności muszą być zaliczone na konsultacjach.

Forma i warunki zaliczenia:- zaliczenie ustne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik
Prowadzący grup: Joanna Borowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)