Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPT-7BIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Terapia Pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem realizacji przedmiotu jest: -Wprowadzenie w podstawowe problemy dydaktyki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej, zapoznanie z jej zakresem, aparaturą pojęciową, celami, zadaniami, a także z terminologią i zakresem poszczególnych subdyscyplin, - Zapoznanie z organizacją i metodyką kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk i strategii działań praktycznych wspierających proces nauczania -uczenia się uczniów z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów : 2 rok, semestr III Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład- 30 godzin Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja Punkty ECTS: 3, 0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 45 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1,2 ECTS) o charakterze praktycznym: 45 h (1,8 ECTS) |
Literatura: |
Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017. Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa 2016. Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
SP7_WG01, ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii SP7_WK03, ma wiedzę na temat miejsca ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz prawnych uregulowań udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej SP7_WK04, zna specyfikę funkcjonowania rodzin dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uwarunkowania i rodzaje trudności i ograniczeń występujących w różnych aspektach życia rodzinnego oraz potrzebę wsparcia rodziny SP7_UK02, jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej; okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy SP7_UU01potrafi planować i organizować warsztat pracy edukacyjno- terapeutycznej, właściwie dostosować metody, formy i środki do potrzeb indywidualnych dzieci/uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.