Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPT-7BIN
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Studia Podyplomowe Terapia Pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem realizacji przedmiotu jest:

-Wprowadzenie w podstawowe problemy dydaktyki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej, zapoznanie z jej zakresem, aparaturą pojęciową, celami, zadaniami, a także z terminologią i zakresem poszczególnych subdyscyplin,

- Zapoznanie z organizacją i metodyką kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk i strategii działań praktycznych wspierających proces nauczania -uczenia się uczniów z niepełnosprawnością

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: podyplomowe

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Rok studiów : 2 rok, semestr III

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Wykład- 30 godzin

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:

Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja

Punkty ECTS: 3, 0

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 30 h

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 45 h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1,2 ECTS)

o charakterze praktycznym: 45 h (1,8 ECTS)

Literatura:

Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017.

Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa 2016.

Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

SP7_WG01, ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii

SP7_WK03, ma wiedzę na temat miejsca ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz prawnych uregulowań udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej

SP7_WK04, zna specyfikę funkcjonowania rodzin dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uwarunkowania i rodzaje trudności i ograniczeń występujących w różnych aspektach życia rodzinnego oraz potrzebę wsparcia rodziny

SP7_UK02, jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej; okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy

SP7_UU01potrafi planować i organizować warsztat pracy edukacyjno- terapeutycznej, właściwie dostosować metody, formy i środki do potrzeb indywidualnych dzieci/uczniów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)