Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPT-7MTD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia) |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Terapia Pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie ćwiczeń w zakresie percepcji słuchowej i wzrokowej, pamięci słuchowej i wzrokowej, metod terapeutycznych, a także tych kształtujące umiejętność poprawnego czytania i pisania. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu słuchacze zostaną zapoznani z zasadami realizacji zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym reguł związanymi z planowanie zajęć metodycznych. |
Pełny opis: |
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w zakresie czytania i pisania. Symptomy dysleksji, dysgrafii i dysortografii. - Terapia pedagogiczna – definicje, zasady. Praca z dzieckiem dyslektycznym. - Prezentacja metod najczęściej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w czytaniu i pisaniu. - Prezentacja ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji wzrokowych. - Prezentacja ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji słuchowych. - Lateralizacja. - Orientacja przestrzenna. - Prezentacja ćwiczeń kształtujące umiejętność czytania i pisania. - Planowanie jednostki metodycznej zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w oparciu o analizę opinii wydanej przez poradnie psychologiczno – pedagogiczną. - Opracowywanie konspektów zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2014 2. T. Gąsowska, Z. Pietrzak – Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1994 3. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Difin, 2017 4. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. Wydawnictwo Difin, 2019 5. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7 – 8 6. klas szkoły podstawowej. Wydawnictwo Difin, 2019 7. A. Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Wydawnictwo Difin, 2018 Literatura uzupełniająca: 1. G. Krasowicz – Kupis, Nowa psychologia dysleksji. Wydawnictwo PWN, 2020 2. E. M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Wydawnictwo Impuls, 2004 3. B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1996 |
Efekty uczenia się: |
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii (SP7_WG01) - ma wiedzę o metodyce kształcenia i wychowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SP7_WG05) - zna metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SP7_WG07) - wie jak przebiega proces diagnozy i terapii osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz zna uwarunkowania tych procesów (SP7_WK02) - posiada umiejętność projektowania zajęć edukacyjnych z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o posiadaną wiedzę (SP7_UW02) - potrafi konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe programy terapeutyczne, zajęcia korekcyjno - kompensacyjne (SP7_UW03) - umie wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu specyficznych trudności oraz zastosować wybrane narzędzia diagnostyczne (SP7_UW04) - planować i organizować warsztat pracy edukacyjno-terapeutycznej, właściwie dostosować metody, formy i środki do potrzeb indywidualnych dzieci/uczniów (SP7_UO01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody stosowane podczas wykładu: prezentacja multimedialna, dyskusja, wykład Metody stosowane podczas ćwiczeń: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące egzamin - prezentacja metody terapeutycznej wzmacniającej umiejętności czytania i pisania. Uzyskanie 60 % poprawnych odpowiedzi zalicza przedmiot. zaliczenie ćwiczeń - opracowanie konspektu zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Dopuszczenie do zaliczenia na podstawie obecności na ćwiczeniach (100%; przy nieobecności – konsultacja z prowadzącym). Uzyskanie 60 % poprawnych odpowiedzi zalicza przedmiot. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.