Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPW-1JGH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania dziecka
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny
WWR_rozkład_2rok
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

TREŚCI PROGRAMOWE


- Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje.


- Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.


- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.


- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce.


- Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce.


- Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR).


- Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny).

Skrócony opis:

Zajęcia w wymiarze 20 godziny dydaktycznych skierowane do słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i Wsparcia Rodziny. Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi, gdzie NAKŁAD PRACY STUDENTA wynosi:

- 20 godzin - udział w ćwiczeniach

- 3 godziny przeprowadzenie wywiadu RBI

- 3 godziny opracowanie wyników wywiadu.

Każdy student, który przedstawi uzupełniony kwestionariusz wywiadu RBI wraz z opracowaniem uzyskuje zaliczenie przedmiotu.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

- Model oparty na rutynach dnia codziennego

- Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.

- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.

- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce.

- Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce.

- Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR).

- Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny).

- Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR.

Literatura:

Głodkowska J., Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G., red. (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji. 2022, Ośrodek Rozwoju Edukacji

Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS

Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań

Piotrowicz R, red. (2017) Małe dziecko. troska , akceptacja, bezpieczeństwo, uczenia. Wyd. APS

Efekty uczenia się:

Wiedza

Definiuje podstawowe pojęcia: wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, interwencja kryzysowa.

Zna i rozumie zasady organizacji opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.

Zna i rozumie zasady organizacji, modele i standardy organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny oraz wczesnej interwencji terapeutycznej.

Zna założenia biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności. Zna możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.

Student zna założenia modelu kompleksowej, wielospecjalistycznej, transdyscyplinarnej wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny.

Umiejętności

Potrafi opisać organizację, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej, założenia nowego modelu organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w działaniach międzysektorowych.

Potrafi analizować organizację opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.

Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie transdyscyplinarnego, kompleksowego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad od członków zespołu w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i społeczne.

Metody i kryteria oceniania:

- przeprowadzenie i opracowanie wywiadu opartego na Rutynach Dnia Codziennego (RBI)

-przygotowanie Ekomapy

- aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Wrona
Prowadzący grup: Sylwia Wrona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Śliwowski
Prowadzący grup: Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia w wymiarze 20 godziny dydaktycznych skierowane do słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i Wsparcia Rodziny. Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi, gdzie NAKŁAD PRACY STUDENTA wynosi:

- 20 godzin - udział w ćwiczeniach

- 3 godziny przeprowadzenie wywiadu RBI

- 3 godziny opracowanie wyników wywiadu.

Każdy student, który przedstawi uzupełniony kwestionariusz wywiadu RBI wraz z opracowaniem uzyskuje zaliczenie przedmiotu.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Model oparty o rutyny dnia codziennego

- Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.

- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.

- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce.

- Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce.

- Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR).

- Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny).

- Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR.

Literatura:

Głodkowska J., Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G., red. (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji. 2022, Ośrodek Rozwoju Edukacji

Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS

Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań

Piotrowicz R, red. (2017) Małe dziecko. troska , akceptacja, bezpieczeństwo, uczenia. Wyd. APS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)