Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPW-1JGH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny WWR_rozkład_2rok |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | TREŚCI PROGRAMOWE - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności. - Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej. - Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce. - Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce. - Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR). - Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny). |
Skrócony opis: |
Zajęcia w wymiarze 20 godziny dydaktycznych skierowane do słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i Wsparcia Rodziny. Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi, gdzie NAKŁAD PRACY STUDENTA wynosi: - 20 godzin - udział w ćwiczeniach - 3 godziny przeprowadzenie wywiadu RBI - 3 godziny opracowanie wyników wywiadu. Każdy student, który przedstawi uzupełniony kwestionariusz wywiadu RBI wraz z opracowaniem uzyskuje zaliczenie przedmiotu. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: - Model oparty na rutynach dnia codziennego - Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności. - Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej. - Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce. - Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce. - Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR). - Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny). - Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR. |
Literatura: |
Głodkowska J., Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G., red. (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji. 2022, Ośrodek Rozwoju Edukacji Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań Piotrowicz R, red. (2017) Małe dziecko. troska , akceptacja, bezpieczeństwo, uczenia. Wyd. APS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje podstawowe pojęcia: wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, interwencja kryzysowa. Zna i rozumie zasady organizacji opieki i wychowania małego dziecka w Polsce. Zna i rozumie zasady organizacji, modele i standardy organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny oraz wczesnej interwencji terapeutycznej. Zna założenia biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności. Zna możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej. Student zna założenia modelu kompleksowej, wielospecjalistycznej, transdyscyplinarnej wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny. Umiejętności Potrafi opisać organizację, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej, założenia nowego modelu organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w działaniach międzysektorowych. Potrafi analizować organizację opieki i wychowania małego dziecka w Polsce. Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie transdyscyplinarnego, kompleksowego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad od członków zespołu w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów. Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i społeczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
- przeprowadzenie i opracowanie wywiadu opartego na Rutynach Dnia Codziennego (RBI) -przygotowanie Ekomapy - aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Wrona | |
Prowadzący grup: | Sylwia Wrona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w wymiarze 20 godziny dydaktycznych skierowane do słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i Wsparcia Rodziny. Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi, gdzie NAKŁAD PRACY STUDENTA wynosi: - 20 godzin - udział w ćwiczeniach - 3 godziny przeprowadzenie wywiadu RBI - 3 godziny opracowanie wyników wywiadu. Każdy student, który przedstawi uzupełniony kwestionariusz wywiadu RBI wraz z opracowaniem uzyskuje zaliczenie przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: Model oparty o rutyny dnia codziennego - Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności. - Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej. - Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce. - Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce. - Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR). - Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny). - Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR. |
|
Literatura: |
Głodkowska J., Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G., red. (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji. 2022, Ośrodek Rozwoju Edukacji Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań Piotrowicz R, red. (2017) Małe dziecko. troska , akceptacja, bezpieczeństwo, uczenia. Wyd. APS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.