Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPW-3JHE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny
WWR_rozkład_2rok
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową oraz jego rodziny.


Skrócony opis:

Istotą przedmiotu jest zapoznanie z trudnościami w funkcjonowaniu dzieci, wynikającymi z niepełnosprawności wzrokowej oraz wskazanie sposobów wsparcia w poszczególnych obszarach rozwojowych Celem niniejszego przedmiotu jest ponadto kształtowanie umiejętności adaptacji materiałów i przestrzeni do potrzeb dzieci niewidomych i słabowidzących oraz przedstawienie programów rehabilitacyjnych i wskazań metodycznych do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzrokową.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: III

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane

Liczba godzin: 5h wy, 20h ćw

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe

Punkty ECTS: 2.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 5h

udział w ćwiczeniach – 20h

przygotowanie do ćwiczeń – 5h

realizacja zadań zleconych: 10h

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów- 10h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h; ETCS – 1

- O charakterze praktycznym - 25h; ECTS – 1

Literatura:

K. Czerwińska, (red.) (2015), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

K. Czerwińska, (red.) (2016), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

G. Walczak, (red.) (2005), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Efekty uczenia się:

E.1WW.W3. Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci słabowidzących, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

E.1WW.W3. Zna wybrane programy terapeutyczne przeznaczone do wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku.

E.1WW.W3. Zna specyfikę rozwoju orientacji przestrzennej u dzieci z niepełnosprawnością wzroku.

E.1WW.U3. Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.

E.1WW.U3. Potrafi dokonać oceny i adaptacji otoczenia pod kątem potrzeb małego dziecka z niepełnosprawnością wzrokową.

E.1WW.K2. Jest gotów do wykorzystania wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych sytuacji dziecka i rodziny oraz podejmowania skutecznych działań wspomagających rozwój dziecka i podnoszących jakość życia rodziny.

Metody i kryteria oceniania:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

metody praktyczne, metody problemowe, metody aktywizujące

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową oraz jego rodziny.

Istotą przedmiotu jest zapoznanie z trudnościami w funkcjonowaniu dzieci, wynikającymi z niepełnosprawności wzrokowej oraz wskazanie sposobów wsparcia w poszczególnych obszarach rozwojowych Celem niniejszego przedmiotu jest ponadto kształtowanie umiejętności adaptacji materiałów i przestrzeni do potrzeb dzieci niewidomych i słabowidzących oraz przedstawienie programów rehabilitacyjnych i wskazań metodycznych do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzrokową.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: III

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane

Liczba godzin: 5h wy, 20h ćw

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe

Punkty ECTS: 2.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 5h

udział w ćwiczeniach – 20h

przygotowanie do ćwiczeń – 5h

realizacja zadań zleconych: 10h

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów- 10h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h; ETCS – 1

- O charakterze praktycznym - 25h; ECTS – 1

Literatura:

K. Czerwińska, (red.) (2015), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

K. Czerwińska, (red.) (2016), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

G. Walczak, (red.) (2005), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową oraz jego rodziny.

Istotą przedmiotu jest zapoznanie z trudnościami w funkcjonowaniu dzieci, wynikającymi z niepełnosprawności wzrokowej oraz wskazanie sposobów wsparcia w poszczególnych obszarach rozwojowych Celem niniejszego przedmiotu jest ponadto kształtowanie umiejętności adaptacji materiałów i przestrzeni do potrzeb dzieci niewidomych i słabowidzących oraz przedstawienie programów rehabilitacyjnych i wskazań metodycznych do pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzrokową.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: III

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane

Liczba godzin: 5h wy, 20h ćw

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe

Punkty ECTS: 2.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 5h

udział w ćwiczeniach – 20h

przygotowanie do ćwiczeń – 5h

realizacja zadań zleconych: 10h

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów- 10h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h; ETCS – 1

- O charakterze praktycznym - 25h; ECTS – 1

Literatura:

K. Czerwińska, (red.) (2015), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

K. Czerwińska, (red.) (2016), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

G. Walczak, (red.) (2005), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)