Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1GPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do posługiwania się podstawowymi pojęciami w pracy socjalnej, a także ułatwienie zrozumienia zjawisk zachodzących w społeczeństwie oraz zdobycia wiedzy na temat funkcji, zadań, wartości pracy socjalnej i zasad budowania relacji międzyludzkich. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien dostrzegać potrzeby jednostek, rodzin, grup społecznych oraz umieć wskazać działania podejmowane na ich rzecz w obszarze pracy socjalnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
60 godzin (30 wykłady, 30 ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: MK_3 kierunkowy Dziedzina nauk społecznych Dyscyplina naukowa pedagogika Rok studiów /semestr: I rok Iº; semestr 1 Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykłady, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość 30 godzin ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, praca w grupach. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: 1) Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim - obecność na wykładach i ćwiczeniach – 60 godz. - konsultacje z nauczycielem - 2,5 godz. 2) Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu pisemnego, wykonanie zadań do modułów – 62,5 godz. Wskaźniki ilościowe: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 62,5 godz. - 2,5 pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 62,5 godz. - 2,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999. Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. Czechowska – Bieluga M., Kanios A., Adamowska L. (red.), Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym, Kraków 2010. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1999. Dubois B., Miley K. K., Praca socjalna – zawód, który dodaje sił, Warszawa 1996, cz. 1-2. Garvin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Katowice 1998, cz. 1-2. Granosik M., Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006. Gray M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2012. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza i zaspokojenie, Gdańska 1998. Kamiński T., Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń 2003. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001. Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999. Kaźmierczak T., Łuczyńska M. (red.), Wprowadzenie do pomocy społecznej, Śląsk, Katowice 1998. Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów działania i kształcenia, Toruń 2005. Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy dylematy etyczne, Katowice 2006. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń, 2004. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007 Piątek K., Karwacki A. (red.), Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej, Toruń 2007. Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. Piorunek M., Pomoc-wsparcie społeczne-poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń, 2010. Popiołek K., Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice 1991. Rajkiewicz A., Supińska J., Księżopolski M., (red.), Polityka społeczna, materiały do studiowania, Śląsk, Katowice 1998 Rybczyńska D. A., Olszak-Krzyżanowska B., Aksjologia pracy socjalnej –wybrane zagadnienia. Pracownik socjalny wobec problemów i kwestii społecznych, Katowice 1999 Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. Szpunar M., (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk 2014. Trawkowska D., Bariery rozwoju pracy socjalnej w pomocy w perspektywie systemowej. Przykład pracy socjalnej z rodziną. „Rocznik Socjologii Rodziny”, XX, UAM. Poznań, 2010 Wódz K., Piątek K. (red.) Socjologia i polityka społeczna a aktualne problemy pracy socjalnej. Dylematy teorii i praktyki społecznej, Toruń 2004. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998 Ustawodawstwo socjalne. |
Efekty uczenia się: |
Student: rozumie źródła pracy socjalnej; zna terminologię używaną w pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie KA6_WG1, ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG2, zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo KA6_WK1, potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej KA6_UW6, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie KA6_UK5. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia): - przygotowanie do zajęć oraz prezentowanie treści na wybrany temat (indywidualnie/zespołowo w formie stacjonarnej oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość); - aktywność podczas zajęć stacjonarnych oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość; - uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu na podstawie przygotowanych prezentacji, aktywności na zajęciach stacjonarnych i z wykorzystaniem technik na odległość, pozytywnej oceny z egzaminu (od 51% pkt. możliwych do uzyskania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.