Podstawy filozofii i etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1GUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy filozofii i etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Historyczne i geograficzne źródła powstania filozofii i refleksji etycznej. Podział filozofii na ontologię, epistemologię i aksjologię. Wiedza o głównych nurtach filozoficznych i etycznych oraz poglądach czołowych ich przedstawicieli. Główne nurty etyki. Podział na dziedziny etyki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki; poziom kształcenia: pierwszy stopień; moduł kształcenia: moduł ogólnouczelniany; forma studiów: stacjonarne; semestr 2; Udział w wykładach –20 godz. Konsultacje – 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu- 20 godz. Razem: 50 godz. (2 p. ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. - 1 p. ECTS o charakterze praktycznym - 20 godz. - 1 p. ECTS. Literatura: Należy wskazać wykaz lektur i innych materiałów |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu: wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986 Człowiekiem się rodzę, osobą się staję, Wrocław 1998 Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992 Grygiel S., Kimże jest człowiek?: szkice z filozofii osoby, Kielce 1995 Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996 Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 1996 Krąpiec M., A., Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1992 Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010 Płużeński T., Poszukiwania: szkice z filozofii człowieka, Warszawa 1988 Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. Krzysztof Wieczorek, Chorzów 2018 Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000 Skolimowski H., Medytacje o prawdziwych wartościach człowieka, który poszukuje sensu życia, Wrocław 1991 Szahaj A., Jakubowski N. M., Filozofia polityki, Warszawa 2005 Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009 Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005 Tatarkiewicz W., Historia filozofii t. 1, t. 2, t. 3 Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995 Vossenkuhl W., Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012 Warburton N., Krótka historia filozofii, Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Banach Cz., Cechy osobowości nauczyciela, „Nowa Szkoła” nr 3/1995 Brzeziński J., Chyrowicz B., i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008 Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006 Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932. Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002. Dziemidok B., Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 4/2007, s. 199-203 Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010. Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011. Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011. Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995. Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996 Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989. Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008. Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006. Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999. Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010. Pielachowski J., Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996 Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004. Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001. Rewizorska E., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr. 51/ 2001 Sięka H., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr 6/ 2001 Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013. Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995. Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995 Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006. Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA6_WG3 - ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalne. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej. KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA6_KO3 - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KR1 - potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pozytywna na podstawie obecności, aktywności i pozytywnie napisanego egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.