Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1HEL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.uwb.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele: • zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi, dotyczącymi przedmiotu (auksologia, ontogeneza, rozwój, doświadczenie, zdarzenia życiowe, zmiana rozwojowa, czas,akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka), • ukazanie etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka w kontekście cyklu życia • przedstawienie koncepcji rozwoju człowieka • omówienie uwarunkowań rozwoju człowieka • potrzeby człowieka na poszczególnych etapach rozwoju w kontekście Psychospołecznej Teorii Rozwoju Erika Eriksona i Teorii Potrzeb Abrahama Maslowa • zapoznanie studentów z problemami seksualności współczesnej młodzieży, • prezentacja zaburzeń rozwoju i chorób człowieka na poszczególnych etapach życia • wdrażanie studentów do analizowania literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia Praca Socjalna/ semestr zimowy Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):Student uczęszczający na wykłady z przedmiotu Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwojowej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin, wykład, 15 godzin ćwiczenia, zajęcia odbywają się w sali ZE WZGLĘDU NA EPIDEMIĘ KORONAWIRUSA W ROKU 2020/2021 ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W FORMIE ZDALNEJ w pozostałych latach w formie uzależnionej od sytuacji epidemicznej. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja filmów, prace studentów wykonane w zespołach, pogadanka, burza mózgów, indywidualne konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach: 30h Przygotowywanie się do zaliczenia: 15h Analizowanie literatury przedmiotu: 15h Konsultacje: 15h Przygotowanie prezentacji, referatu w zespołach: 15 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 -1,5 o charakterze praktycznym 45- 1,5 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. 2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. 3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005. 4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. 5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. 2. Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000. 3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003. 4.Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. 5. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P., Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011. 6. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019. 7. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013. 8. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2011. 9. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012. 10. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów biologicznych, społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej; jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych; potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego,fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie pozytywnie napisanego testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte (zakres materiału: treści omawiane na wykładzie + tematy z ćwiczeń: Rozwój motoryczny człowieka, rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży). Zaliczenie odbędzie się w formie stacjonarnej lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemicznej. Do testu dopuszczony jest Student, który ma 51% obecności na wykładach. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w wykładach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Zaliczenie otrzymuje Student, który uzyskał 51% wymaganych punktów z zaliczenia pisemnego. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia wykładu. W przypadku nieobecności w pierwszym terminie Studentowi przysługują dwa terminy, jeśli nieobecność jest usprawiedliwiona, np. zwolnieniem lekarskim. Brak usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu zaliczenia. Oceny pozytywne z zaliczenia nie podlegają poprawie. Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności oraz wykonanej w zespole prezentacji/referatu na wybrany temat dopuszczalna jest 1 nieobecność, (ważne, aby nie były to zajęcia, kiedy Student ma prezentację/referat) każdą kolejną należy zaliczyć u prowadzącego przedmiot. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w ćwiczeniach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Student, który nie uzyska 51% obecności na ćwiczeniach, nie może być dopuszczony do zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.