Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1JAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie w problematykę szeroko rozumianej dostępności przestrzeni edukacyjnej i społecznej, barier fizycznych i społecznych oraz wynikających z nich zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 5 godz. – wykłady; 10 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda ćwiczeniowa, metoda symulacyjna Punkty ECTS: 1 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach - 5h Udział w ćwiczeniach - 10h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h Przygotowanie do ćwiczeń - 4h Przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń – 4h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 5h Razem: 30h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17h (0,6 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym - 13h (0,4 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: •Borowiecki P., (2015). Samoocena osób z niepełnosprawnością w świetle wybranej literatury i badań własnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 11(15), 109-126. •Błaszak M., Przybylski Ł.,(2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR. •Chrzanowska I., (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. •Fajfer-Kluczek I., (2005). Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. •Kowalski K., Włącznik – projektowania bez barier. Fundacja Integracja. Warszawa www.integracja.org/wlacznik •Niedbalski, J., (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź : Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. •Wysocki M.,(2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:], Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich. Literatura uzupełniająca: •Bee H., (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Sk-a. •Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M.,(2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Exante. •Chrzanowska I., (2003). Niepełnosprawność a zagrożenie marginalizacją i wykluczeniem. Rozważania w kontekście teorii underclass. Studia Edukacyjne, 5, s. 63-73. •Garbat M.,(3003). Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 18–33. •Kowal E.,(2006). Problemy życia społecznego osób niepełnosprawnych. W: H. Ochonczenko, M.A. Paszkowicz (red.), Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. Kraków: Oficyna Wyd.”Impuls”. •Małachowska G., Tarwacki M.,(2019). Dostępne przedszkole, dostępna szkoła – co to znaczy? [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Seria naukowa, TOM 7,Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. •Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009. •Ploch L.,(2016). Artysta z niepełnosprawnością – perspektywa możliwości, W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (red.), Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. •Raport końcowy Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 2017 •Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2016. •Terelak J. F., (2011). Wprowadzenie do psychologii. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica. •Zemło M. Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M, Dziekońska M, Otapowicz D, Szada-Boryszkowska J.,(2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok-Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra. |
Efekty uczenia się: |
KA6-WG4 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń w zakresie funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; KA6_UW5 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów związanych z dostępnością przestrzeni edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnością; KA6_KK2 - jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących osób z niepełnosprawnością; rozumie znaczenie obecności barier fizycznych i społecznych w procesie marginalizacji i wykluczenia społecznego osób ze szczególnymi potrzebami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę w formie pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.