Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-1MPS
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1rok 1st. PS stac. sem letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w pracy socjalnej. Prezentacja kluczowych pojęć, zagadnień metodologicznych oraz metodycznych pracy socjalnej. Omówienie istoty pracy socjalnej oraz sposobów jej świadczenia w różnych warunkach społecznych i sytuacjach problemowych. Poznanie zjawisk, procesów i mechanizmów, które będą przydatne podczas podejmowania różnorodnych działań np. sporządzanie umowy z podopiecznym, tworzenie programów socjoterapeutycznych itp.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - kierunkowy (M_3)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia

Rok studiów/semestr: I rok I°

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów

Punkty ETCS: 5 punktów

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 30 godzin

Udział w ćwiczeniach – 30 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin

Razem: 65 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć – 15 godzin

Przygotowanie do prowadzenia zajęć – 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu – 35 godzin

Razem: 65 godzin

Łącznie: 130 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godzin - 2,5 punktu ETCS

o charakterze praktycznym: 65 godzin - 2,5 punktu ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Badura – Madej W., Dobrzyńska – Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

2. De Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998.

3. De Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999.

4. Garvin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

5. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2004.

6. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

7. Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.

8. Kotlarska – Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.

9. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999.

10. Malinowski L., Orłowska M. (red.), Praca socjalna – w poszukiwaniu narzędzi i metod, Warszawa 1995.

11. Marzec – Holka K. (red.), Pomoc społeczna, praca socjalna. Teoria i praktyka. T.1, Bydgoszcz 2003.

12. Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003.

13. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996.

14. Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalne z grupami i społecznościami, Katowice 1999.

15. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.

16. Stasiak M.K., Podmiotowy model pracy socjalnej, Łódź 2009.

17. Wódz K., Pawlas – Czyż S., Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego – modele teoretyczne, potrzeby praktyki, Toruń 2008.

18. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.

3. Seabury G.C., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

4. Skoczylas – Namielska E., Organizacje społeczne – praca z rodziną. Studium realizacji pracy socjalnej, Łódź 2008.

5. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom – działanie grupowe, Warszawa 1998.

6. Szmagalski J., Superwizja w pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

KA6_WG1: rozumie źródła pracy socjalnej; zna terminologię używaną w pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie

KA6_WG2: ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

KA6_WG7: zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup

KA6_WG8: zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki

KA6_WK1: zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo

KA6_UW6: potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik
Prowadzący grup: Joanna Borowik, Joanna Gregorczuk-Prosicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w pracy socjalnej. Prezentacja kluczowych pojęć, zagadnień metodologicznych oraz metodycznych pracy socjalnej. Omówienie istoty pracy socjalnej oraz sposobów jej świadczenia w różnych warunkach społecznych i sytuacjach problemowych. Poznanie zjawisk, procesów i mechanizmów, które będą przydatne podczas podejmowania różnorodnych działań np. sporządzanie umowy z podopiecznym, tworzenie programów socjoterapeutycznych itp.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - kierunkowy (M_3)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia

Rok studiów/semestr: I rok I°

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, burza mózgów

Punkty ETCS: 5 punktów

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 30 godzin

Udział w ćwiczeniach – 30 godzin

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godzin

Razem: 75 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć – 15 godzin

Przygotowanie do prowadzenia zajęć – 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu – 35 godzin

Razem: 65 godzin

Łącznie: 125 godzin

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godzin - 2,5 punktu ETCS

o charakterze praktycznym: 65 godzin - 2,5 punktu ETCS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Badura – Madej W., Dobrzyńska – Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

2. De Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998.

3. De Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999.

4. Garvin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

5. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2004.

6. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

7. Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 0800-SS1-1MPS, w cyklu: 2018, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 5

03.11.2019 20:41

8. Kotlarska – Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.

9. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999.

10. Malinowski L., Orłowska M. (red.), Praca socjalna – w poszukiwaniu narzędzi i metod, Warszawa 1995.

11. Marzec – Holka K. (red.), Pomoc społeczna, praca socjalna. Teoria i praktyka. T.1, Bydgoszcz 2003.

12. Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003.

13. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996.

14. Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalne z grupami i społecznościami, Katowice 1999.

15. Pawlas – Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.

16. Stasiak M.K., Podmiotowy model pracy socjalnej, Łódź 2009.

17. Wódz K., Pawlas – Czyż S., Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego – modele teoretyczne, potrzeby

praktyki, Toruń 2008.

18. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca:

1. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.

3. Seabury G.C., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.

4. Skoczylas – Namielska E., Organizacje społeczne – praca z rodziną. Studium realizacji pracy socjalnej, Łódź 2008.

5. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom – działanie grupowe, Warszawa 1998.

6. Szmagalski J., Superwizja w pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)