Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-SS1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki i dyscyplina: dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz. – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 godz. – 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne - 25 godz. - 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz. (30 godz. zajęć + 25 godz. konsultacji)- 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (zajęcia o charakterze praktycznym) - 50 godz. - 2 pkt ECTS |
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 10. Marshall G. (red.), Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. 11. P. Sztompka. Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Znak, 2021. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych. Zna wybrane koncepcje człowieka – przede wszystkim społeczne stanowiące teoretyczne podstawę pracy socjalnej. KA6_WG3 2. Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. KA6_WG5 3. Zna definicję podstawowych problemów społecznych: posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. KA6_WG6 4. Jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań. KA6_WK4 4. Umiejętności: potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej w Polsce i w Unii Europejskiej. KA6_UW4 5. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania KA6_UW5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu- Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykorzystuje filmy i prowadzi dyskusję. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • praca w grupach, • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze, • przygotowywanie przez studentów referatu na zadany wcześniej temat • prowadzenie konsultacji. Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Winiecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Katarzyna Winiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.