Diagnoza potrzeb socjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-2ACD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza potrzeb socjalnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania jednostki, rodziny, potrzeb ludzkich, opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego, wspierania w zakresie potrzeb socjalnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student zdobywa wiedzę z zakresu diagnozowania potrzeb socjalnych jednostek, grup, środowisk. Nabywa umiejętności prowadzenia wywiadu środowiskowego. Wiedzę o instytucjach, podmiotach wspierających dziecko i rodzinę w sytuacji trudności życiowych. |
Pełny opis: |
Rok studiów /semestr II rok PS ,IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć · 15 godzin ćwiczeń · 15 godzin wykładu Punkty ECTS 3.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach = 15 godz. Udział w ćwiczeniach = 15 godz. Konsultacje= 15 godz. RAZEM godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 45 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń = 25 godz. Przygotowanie do pracy pisemnej = 20 godz. RAZEM samodzielna praca studenta:45 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 90 godzin 1punkt ECTS = 30 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45godz-1.5 ECTS o charakterze praktycznym 45godz.-1,5 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 *M. Guzik-Tkacz: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Żak 2011 *T.Pilch, I.Jarosz: Pedagogika społeczna. Żak. Warszawa 1995 *Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o Pomocy Społecznej, (Dz. U. 2004 Nr 69 poz. 593, art. 2 i 3)z późn zm. *D.Lalak, T.Pilch(red.):Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999 *S.Kawula, Z.Dąbrowski, M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1980 *L.Zienkowski: Poziom życia. Metody mierzenia i oceny, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1979 *T.Pilch (red.):Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 *H.Stierlin, I.Rucker-Embden, N.Wetzel, M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną, GWP, Gdańsk 1999 *T.Szustrowa (red.):Swobodne techniki diagnostyczne, Warszawa 1987 *E.Jarosz: Kompetencje diagnostyczne w pracy socjalnej- szkic do problemów diagnozy rodziny (w:) Praca socjalna w organizacjach pozarządowych: z problemów działania i kształcenia, (red.) B.Kromolicka, Toruń 2005 *A.Podgórecki: Charakterystyka nauk praktycznych, PWN, Warszawa 1962 *S.Ziemski: Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973 *G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, Zielona Góra 1997 *Z.Dąbrowski: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania przez opiekę, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Olsztyn 1998 *J.Nikitorowicz: Diagnostyka i metodyka w dialogu wspierającym ludzką egzystencję (w:) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, red. J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski, Olecko 2003 *W.Sztander: Poza kontrolą, PARPA, Warszawa 1993 Literatura uzupełniająca: *E.Marynowicz-Hetka, J.Piekarski: Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów projektów działania. BPS. Katowice 1998 *K.Wódź: Praca socjalna w miejscu zamieszkania, Katowice 1998 *K.Obuchowski: Psychologia dążeń ludzkich, PWN, Warszawa 1983 *K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska: Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli, Warszawa 2002 *M.Deptuła: Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004 *M.Deptuła (red.): Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006 *K.Marzec-Holka: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1990 *H.Sęk: Metody projekcyjne, Poznań 1984 *E.Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004 *M.Karwowska- Struczyk, W.Hajnicz: Obserwacja w poznaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1998 *M.Król-Fijewska, Tam i stamtąd, IPZiT, Warszawa 1991 * A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 *A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej encyklopedii –Encyklopedia Dzieciństwa. Pierwsza Encyklopedia o Dziecku i Dzieciństwie ,pod red.prof. D.Waloszek, ISBN: 978-83-942938-2-6,2018 *A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG6 zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania KA6_WG7 zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup KA6_WG9 zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) stosowane w pracy socjalnej do opisu idiagnozowania problemów, instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej KA6_WK4 jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań. -weryfikacja-praca pisemna |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: obecności, zaliczenie na ocenę-praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Bałakier | |
Prowadzący grup: | Edyta Bałakier, Michalina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Bałakier | |
Prowadzący grup: | Edyta Bałakier, Maria Plucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.