Podstawy mediacji w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-2GUK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy mediacji w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta umiejętności: analizy sytuacji konfliktowych w pomocy społecznej; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.). Studenci nabędą umiejętność efektywnej organizacji mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów; umiejętność planowania działań mediacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; umiejętność zarządzania konfliktem oraz umiejętność sporządzania ugody mediacyjnej. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizacji mediacji w placówkach pomocowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultatywny (M_4) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, warsztaty, gry symulacyjne, psychodrama, praca w grupach, wykłady Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia – 25 godzin Razem: 25 godzin Łącznie: 60 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 25 godzin - 1 punkt ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kaźmierczak J., Mediacja rodzinna, Warszawa 2015. Lewicki R., Hiam A., Olender K., Pomyśl zanim powiesz. Wszystko o strategiach negocjacji, Warszawa 1997. Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012 Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010. Olszewska A., Tomczyk E., Poradnik mediatora. Mediacje w sprawach cywilnych, Elbląg 2007. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, Warszawa 2014. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009. Walters S.B., Kłamstwo, cała prawda o... Jak wykryć kłamstwo i nie dać się oszukać, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Warszawa 2004. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2013. Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG7 zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup, KA6_UK2 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, KA6_UK5 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, KA6_UO3 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, KA6_UO4 potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów, KA6_KR1 potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta umiejętności: analizy sytuacji konfliktowych w pomocy społecznej; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.). Studenci nabędą umiejętność efektywnej organizacji mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów; umiejętność planowania działań mediacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; umiejętność zarządzania konfliktem oraz umiejętność sporządzania ugody mediacyjnej. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizacji mediacji rodzinnych w placówkach pomocowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań. |
|
Pełny opis: |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, warsztaty, gry symulacyjne, psychodrama, praca w grupach, pogadanka Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia – 15 godzin Razem: 15 godzin Łącznie: 50 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 15 godzin - 0,5 punktu ETCS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kaźmierczak J., Mediacja rodzinna, Warszawa 2015. Lewicki R., Hiam A., Olender K., Pomyśl zanim powiesz. Wszystko o strategiach negocjacji, Warszawa 1997. Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012 Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010. Olszewska A., Tomczyk E., Poradnik mediatora. Mediacje w sprawach cywilnych, Elbląg 2007. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, Warszawa 2014. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009. Walters S.B., Kłamstwo, cała prawda o... Jak wykryć kłamstwo i nie dać się oszukać, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Warszawa 2004. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2013. Kaźmierczak M., Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta umiejętności: analizy sytuacji konfliktowych w pomocy społecznej; praktycznego stosowania podstawowych technik komunikacji w sytuacji konfliktowej (parafrazowania, klaryfikacji, itp.). Studenci nabędą umiejętność efektywnej organizacji mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów; umiejętność planowania działań mediacyjnych adekwatnie do sytuacji i indywidualnych możliwości stron konfliktu; umiejętność zarządzania konfliktem oraz umiejętność sporządzania ugody mediacyjnej. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizacji mediacji rodzinnych w placówkach pomocowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań. |
|
Pełny opis: |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, warsztaty, gry symulacyjne, psychodrama, praca w grupach, pogadanka Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia – 15 godzin Razem: 15 godzin Łącznie: 50 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 15 godzin - 0,5 punktu ETCS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Kaźmierczak M., Kaźmierczak J., Mediacja rodzinna, Warszawa 2015. Lewicki R., Hiam A., Olender K., Pomyśl zanim powiesz. Wszystko o strategiach negocjacji, Warszawa 1997. Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012 Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006. Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010. Olszewska A., Tomczyk E., Poradnik mediatora. Mediacje w sprawach cywilnych, Elbląg 2007. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, Warszawa 2014. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009. Walters S.B., Kłamstwo, cała prawda o... Jak wykryć kłamstwo i nie dać się oszukać, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Warszawa 2004. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2013. Kaźmierczak M., Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.