Asystent rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-2ICF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ułatwienie studentom zdobycie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień prawnych dotyczących asysty rodzinnej. W wyniku realizacji przedmiotu, student powinien umieć identyfikować potrzeby rodzin oraz dostrzegać konieczność doskonalenie własnych umiejętności z zakresu metodyki pracy z rodziną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
30 godzin (15 wykłady, 15 ćwiczenia), w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny Liczba godzin: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych Punkty ECTS: 2 WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - liczba punktów ECTS: 1. wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów - obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS 2. o charakterze praktycznym - przygotowanie się studenta do egzaminu, wykonanie pracy pisemnej zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów – 30 godz. Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS |
Literatura: |
Podstawowa i uzupełniająca G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014. T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014. M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017. J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012. A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016. A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011. I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016. I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017. I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016. I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011. I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010. M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1. J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015. J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017. C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014. Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego. |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką i grupą; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup KA6_WG7, - zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo KA6_WK1, - ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej KA6_WK2, - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej KA6_UW2, - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej KA6_UW4, - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KO3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia): • wykonanie zadań do modułów, aktywność w trakcie zajęć, elementy studium przypadku • egzamin forma pisemna • uzyskanie pozytywnej oceny (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.