Praca socjalna z uchodźcami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-2XGWW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z uchodźcami |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem programu zajęć jest rozwijanie kompetencji studentów niezbędnych do pracy z uchodźcami. W trakcie realizacji programu możliwe/a będzie: • poszerzenie wiedzy na temat istoty poznawania odmiennych kultur (procesy nabywania kompetencji kulturowej i międzykulturowej; wymiary różnic międzykulturowych (wg G. Hofstede); etnocentryzm i relatywizm kulturowy; obcość i inność; wielokulturowość i międzykulturowość. • zrozumienie znaczenia różnic kulturowych w toku pracy socjalnej z uchodźcami (istota różnic kulturowych, a praca socjalna z uchodźcami; wybrane elementy kultur przymusowych migrantów w Polsce; różnice kulturowe w pracy z przymusowymi migrantami na przykładzie kultury czeczeńskiej). • analiza problematyki postaw wobec odmienności (istota i komponenty postaw społecznych; stereotypy, uprzedzenia a dyskryminacja; mechanizmy dyskryminacji; tolerancja, obojętność a akceptacja; rola edukacji w procesie kreowania postaw społecznych) oraz przyglądanie się własnym postawom. • zrozumienie istoty procesu akulturacji i integracji uchodźców (strategie akulturacyjne wg koncepcji Johna Berry'ego (integracja, asymilacja, separacja, marginalizacja), bariery w procesie integracji, czynniki wspierające integrację). • analiza wybranych zagadnień z zakresu projektowania działań edukacyjnych w środowisku zróżnicowanym kulturowo (metody i formy pracy z uchodźcami; przykłady dobrych praktyk w zakresie pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo). |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z osobami doświadczającymi uchodźstwa. W ramach realizacji programu zajęć zostaną przenalizowane podstawowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania przymusowych migrantów w nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej oraz procesy temu towarzyszące. W tym kontekście, będzie podjęta problematyka wyzwań towarzyszących pracownikom socjalnym podczas pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. A także metody i formy pracy z uchodźcami oraz przykłady instruktywnych działań socjalnych w tym obszarze. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące treści: 1. Istota poznawania odmiennych kultur (proces enkulturacji; istota kompetencji kulturowej i kompetencji międzykulturowych; etnocentryzm i relatywizm kulturowy w procesie poznawania odmiennych kultur; Obcość a Inność; wielokulturowość a międzykulturowość). 2. Różnice kulturowe a praca socjalna z uchodźcami (wymiary różnic międzykulturowych wg Geerta Hofstede; wybrane elementy kultur przymusowych migrantów w Polsce; różnice kulturowe w pracy z przymusowymi migrantami na przykładzie kultury czeczeńskiej. 3. Postawy wobec odmienności (istota i komponenty postaw społecznych; stereotypy, uprzedzenia a dyskryminacja; mechanizmy dyskryminacji; tolerancja, obojętność a akceptacja; postawy wobec przymusowych migrantów). 4. Proces stawania się uchodźcą (uchodźca - prawne i potoczne rozumienie terminu; faza przedemigracyjna, ucieczka i dotarcie do kraju pierwszego azylu, osiedlenie się w kraju (stałego) pobytu; istota działalności i zadania ośrodków recepcyjnych i pobytowych dla cudzoziemców). 5. Integracja i proces akulturacji przymusowych migrantów (istota procesu akulturacji wg Johna Berry'ego; strategie akulturacyjne: integracja, asymilacja, separacja, marginalizacja jako rezultaty akulturacji). 6. Fotografia partycypacyjna (photovoice) w pracy socjalnej z przymusowymi migrantami (definicja, proces photovoice, fotografia jako metoda diagnostyczna, przykłady projektów wykorzystujących fotografię uczestniczącą). 7. Wybrane zagadnienia z zakresu projektowania działań socjalnych w środowisku zróżnicowanym kulturowo (metody i formy pracy socjalnej z uchodźcami); przykłady dobrych praktyk z zakresu pracy socjalnej w środowisku zróżnicowanym kulturowo). |
Literatura: |
P. J. Bednarski (hasło: enkulturacja), M. Ziółkowski (hasło: kompetencja kulturowa), w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, s. 75–77, 172–174. W. B. Gudykunst, Y. Y. Kim, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikacje międzykulturową; w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Warszawa 2005, s. 497–498. M. Szopski, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005, s. 6–17, 71–73. Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4. T – KIT, Rada Europy i Komisja Europejska. Szkolenie Młodzież (www.training-youth.net), s.18–20. S. Magala, Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Oficyna Wolters Kluwer Business, s. 48. G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, tł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. A. Młynarczuk-Sokołowska, A. Kożyczkowska, Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2018. G. Böhner, M. Wänke, Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004, s. 15–27. Z. Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997 C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999, s.11–36. Młodzież na rzecz Różnorodności. Praktyczny przewodnik dla młodych ludzi po różnorodności, prawach człowieka i uczestnictwie, Warszawa 2008, s.13–22. H. Grzymała-Moszczyńska, Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000. A. Ostaszewska, Photovoice and participatory method of empowering-photovoice, “Tiltai” 2018, 2. |
Efekty uczenia się: |
- Student dysponuje podstawową wiedzą o człowieku, przyczynach i specyfice problemów człowieka (w tym przyczynach i specyfice wykluczeń społecznych), jego rozwoju biologicznym, psychicznym i społecznym oraz o środowisku życia człowieka i kształtowaniu przez człowieka środowiska społeczno-kulturowego. - Student posiada umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej do zrozumienia i opisu zjawisk i procesów społecznych w obszarze pomocy społecznej oraz ich uwarunkowań. - Student potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej, a także adaptować proste metody i technologie oraz proste procedury dla potrzeb działalności zawodowej. - Student jest świadomy konieczności komunikowania się z otoczeniem, przekonywania i obrony swoich racji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady i ćwiczenia): - zaliczenie na ocenę. Elementy zaliczenia wykładów: - Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.). - Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu. - Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. - Egzamin pisemny (maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu wynosi 20). - W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Kryteria zaliczenia wykładów: - W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia. - Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu. - Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. Elementy zaliczenia ćwiczeń: - Aktywność (na każdych zajęciach można uzyskać maksymalnie 2 p.). - Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.). - Prezentacja wybranej inicjatywy z zakresu pracy socjalnej z uchodźcami (10 p.). - Kolokwium (maksymalna liczba punktów do uzyskania z kolokwium wynosi 15 p.). Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - W celu zaliczenia ćwiczeń należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia. - Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu. - Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Młynarczuk-Sokołowska | |
Prowadzący grup: | Anna Młynarczuk-Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.