Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3AHR
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo zawodowe
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3rok 1st. PS stac. sem letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

1. Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego rynku pracy.

2. Umiejętność zdefiniowania podstawowych pojęć w poradnictwie zawodowym.

3. Przekazanie wiedzy na temat specyfiki rozwoju oraz zadań rozwojowych poszczególnych okresów życia człowieka w kontekście

kreowania ścieżki zawodowej.

4. Poznanie czynników wspierających rozwój zawodowy.

5. Zdobycie umiejętności wykonywania dokumentów aplikacyjnych tj. list motywacyjny, curriculum vitae i inne.

6. Przekazanie wiedzy na temat krajowych i europejskich programów rewitalizacyjnych dl a ludzi w wieku 50+ w kontekście ich aktywizacji

na rynku pracy

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 3, stopień 1, semestr VI

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju

w ciągu całego życia

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin

Metody dydaktyczne

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa

Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów, prezentacja filmów edukacyjnych,

konsultacje

Punkty ECTS - 2

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 5h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do

zajęć i zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może

przedyskutować nurtujące go kwestie) - 30h - 1 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym.

Poznań 1995.

2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006.

3. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005.

4. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007.

5. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005.

6. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010.

7. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995.

8. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006.

9. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne).

10. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993.

11. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005.

12. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń

2005.

2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004.

3. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6.

4. Skłodowski H.(red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005.

5. Stopińska - Pająk A.(red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

KA6_WK2 - ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskiej

KA6_WK3 - posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych

KA6_WK4 - jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań

KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej

KA6_UU1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

KA6_KO2 - potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę wykładów następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu z treści wykładów (min. 50% punktów).

Zaliczenie na ocenę ćwiczeń po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0).

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładów, jest zaliczenie ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier, Joanna Gregorczuk-Prosicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego rynku pracy.

2. Umiejętność zdefiniowania podstawowych pojęć w poradnictwie zawodowym.

3. Przekazanie wiedzy na temat specyfiki rozwoju oraz zadań rozwojowych poszczególnych okresów życia człowieka w kontekście

kreowania ścieżki zawodowej.

4. Poznanie czynników wspierających rozwój zawodowy.

5. Zdobycie umiejętności wykonywania dokumentów aplikacyjnych tj. list motywacyjny, curriculum vitae i inne.

6. Przekazanie wiedzy na temat krajowych i europejskich programów rewitalizacyjnych dl a ludzi w wieku 50+ w kontekście ich aktywizacji

na rynku pracy

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 3, stopień 1, semestr VI

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju

w ciągu całego życia

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin

Metody dydaktyczne

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa

Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów, prezentacja filmów edukacyjnych,

konsultacje

Punkty ECTS - 2

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 5h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do

zajęć i zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może

przedyskutować nurtujące go kwestie) - 30h - 1 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym.

Poznań 1995.

2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006.

3. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005.

4. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007.

5. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005.

6. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010.

7. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995.

8. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006.

9. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne).

10. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993.

11. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005.

12. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń

2005.

2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004.

3. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6.

4. Skłodowski H.(red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005.

5. Stopińska - Pająk A.(red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier, Joanna Gregorczuk-Prosicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego rynku pracy.

2. Umiejętność zdefiniowania podstawowych pojęć w poradnictwie zawodowym.

3. Przekazanie wiedzy na temat specyfiki rozwoju oraz zadań rozwojowych poszczególnych okresów życia człowieka w kontekście

kreowania ścieżki zawodowej.

4. Poznanie czynników wspierających rozwój zawodowy.

5. Zdobycie umiejętności wykonywania dokumentów aplikacyjnych tj. list motywacyjny, curriculum vitae i inne.

6. Przekazanie wiedzy na temat krajowych i europejskich programów rewitalizacyjnych dl a ludzi w wieku 50+ w kontekście ich aktywizacji

na rynku pracy

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 3, stopień 1, semestr VI

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju

w ciągu całego życia

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin

Metody dydaktyczne

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa

Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów, prezentacja filmów edukacyjnych,

konsultacje

Punkty ECTS - 2

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 5h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do

zajęć i zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może

przedyskutować nurtujące go kwestie) - 30h - 1 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym.

Poznań 1995.

2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006.

3. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005.

4. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007.

5. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005.

6. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010.

7. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995.

8. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006.

9. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne).

10. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993.

11. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005.

12. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń

2005.

2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004.

3. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6.

4. Skłodowski H.(red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005.

5. Stopińska - Pająk A.(red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)