Wspomaganie człowieka w potrzebie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-3GPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie człowieka w potrzebie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Analiza zagadnień z zakresu teorii wspomagania, pomocy i wsparcia społecznego. Założenia strategii wspomagania osób znajdujących się w sytuacji kryzysu. Możliwości, kryteria, projektowanie strategii wspomagania osób dorosłych. Wyzwania i kryzysy życiowe –ich istota oraz strategie przezwyciężania. Specyfika „człowieka w potrzebie” –wybrane sytuacje kryzysowe. Wybrane strategie wspomagania i pomocy skierowane do osób dorosłych znajdujących się w kryzysie. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Studia stacjonarne Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU Język przedmiotu: Język polski Rok studiów/semestr: I st. III rok, semestr V Rodzaj przedmiotu: Moduł fakultatywny (MK_4) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z takich przedmiotów jak: pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna, aksjologia pracy socjalnej. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin – wykład; 15 godzin – ćwiczenia. Metody dydaktyczne: wykład/ wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, prezentacja i analiza fragmentu materiału filmowego, analiza tekstu, zajęcia warsztatowe. Punkty ECTS: 4,0 Bilans nakładu pracy: udział studenta w wykładach – 30 godzin udział studenta w ćwiczeniach – 15 godzin przygotowanie do zajęć – 15 godzin realizacja zadania indywidualnego/grupowego: 10 godzin przygotowanie do egzaminu – 25 godzin udział w konsultacjach – 15 godzin w sumie 110 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 60 godzin (wykłady 30 godzin + ćwiczenia 15 godzin + 15 godzin konsultacji) 2 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 50 godzin 2 pkt ECTS |
Literatura: |
1. A. Brzezińska, Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojcechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-22. 2. K. Appelt, J. Wojciechowska, Dorosłych portret cudzy. Dzieci i młodzież dorosłości, [w:] K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-36. 3. M. Chodkowska, Z. Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34. 4. M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72. 5. J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2002, s. 31-67. 6. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Kraków: Akademia Ignatianum. 7. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym, Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011. 8. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008. 9. Jak oswoić lęk i czuć się bezpiecznie, "Newsweek Psychologia", 5/2020, ss. 124 10. R. Bhatia, C. Hirsch, A. M. Arnold, A. B. Newman, K. J. Mukamal, Social networks, social support, and life expectancy in older adults: the Cardiovascular Health Study, "Archives of Gerontology and Geriatrics" 111/2023. https://doi.org/10.1016/j.archger.2023.104981 11. Bronowski P., Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2012. 12. Bronowski P., Sawicka M., Kluczyńska S. i in., The use of the Internet to break the mental disability, „Archives of Psychiatry and Psychotherapy” 2010, Nr 2. 13. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011. 14. Deegan P., Recovery and empowerment for people with psychiatric disabilities, „Social Work in Health Care” 1997, Nr 25(3). 15. Bronowski P., Chotkowska K., Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania" Nr III/2016(20), s. 11-20. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: 1. Student jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (KA6_WG4) 2. Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (KA6_WG5) 3. Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_WK4) 4. Student potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA6_UO4). 5. Student potrafi wspomagać człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej (KA6_K02) 6. Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej (KA6_KO3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Na każdym etapie pracy ze studentem, w tym również w odniesieniu do sposobu zaliczenia przedmiotu, osoba prowadząca zajęcia będzie uwzględniać koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji. Forma i warunki zaliczenia: - egzamin pisemny w formie testu 51% punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu. Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia przedmiotu może być przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą wykład. Zaliczenie ćwiczeń pisemne na ocenę. Praca w małych grupach na ocenę. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nieobecności zaliczane są podczas konsultacji w formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Filipek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Filipek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Konopelko, Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Studia stacjonarne Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU Język przedmiotu: Język polski Rok studiów/semestr: I st. III rok, semestr V Rodzaj przedmiotu: Moduł fakultatywny (MK_4) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z takich przedmiotów jak: pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna, aksjologia pracy socjalnej. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin – wykład; 15 godzin – ćwiczenia. Metody dydaktyczne: wykład/ wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, prezentacja i analiza fragmentu materiału filmowego, analiza tekstu, zajęcia warsztatowe. Punkty ECTS: 4,0 Bilans nakładu pracy: udział studenta w wykładach – 30 godzin udział studenta w ćwiczeniach – 15 godzin przygotowanie do zajęć – 15 godzin realizacja zadania indywidualnego/grupowego: 10 godzin przygotowanie do egzaminu – 25 godzin udział w konsultacjach – 15 godzin w sumie 110 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 60 godzin (wykłady 30 godzin + ćwiczenia 15 godzin + 15 godzin konsultacji) 2 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 50 godzin 2 pkt ECTS |
|
Literatura: |
1. A. Brzezińska, Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojcechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-22. 2. K. Appelt, J. Wojciechowska, Dorosłych portret cudzy. Dzieci i młodzież dorosłości, [w:] K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-36. 3. M. Chodkowska, Z. Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34. 4. M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72. 5. J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2002, s. 31-67. 6. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Kraków: Akademia Ignatianum. 7. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym, Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011. 8. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008. 9. Jak oswoić lęk i czuć się bezpiecznie, "Newsweek Psychologia", 5/2020, ss. 124 10. R. Bhatia, C. Hirsch, A. M. Arnold, A. B. Newman, K. J. Mukamal, Social networks, social support, and life expectancy in older adults: the Cardiovascular Health Study, "Archives of Gerontology and Geriatrics" 111/2023. https://doi.org/10.1016/j.archger.2023.104981 11. Bronowski P., Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2012. 12. Bronowski P., Sawicka M., Kluczyńska S. i in., The use of the Internet to break the mental disability, „Archives of Psychiatry and Psychotherapy” 2010, Nr 2. 13. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011. 14. Deegan P., Recovery and empowerment for people with psychiatric disabilities, „Social Work in Health Care” 1997, Nr 25(3). 15. Bronowski P., Chotkowska K., Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania" Nr III/2016(20), s. 11-20. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.