Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie człowieka w potrzebie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie człowieka w potrzebie
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3rok 1st. PS stac. sem zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Analiza zagadnień z zakresu teorii wspomagania, pomocy i wsparcia społecznego. Założenia strategii wspomagania osób znajdujących się w sytuacji kryzysu. Możliwości, kryteria, projektowanie strategii wspomagania osób dorosłych. Wyzwania i kryzysy życiowe –ich istota oraz strategie przezwyciężania. Specyfika „człowieka w potrzebie” –wybrane sytuacje kryzysowe. Wybrane strategie wspomagania i pomocy skierowane do osób dorosłych znajdujących się w kryzysie.

Pełny opis:

Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Studia stacjonarne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU

Język przedmiotu: Język polski

Rok studiów/semestr: I st. III rok, semestr V

Rodzaj przedmiotu: Moduł fakultatywny (MK_4)

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z takich przedmiotów jak: pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna, aksjologia pracy socjalnej.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin – wykład; 15 godzin – ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: wykład/ wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, prezentacja i analiza fragmentu materiału filmowego, analiza tekstu, zajęcia warsztatowe.

Punkty ECTS: 4,0

Bilans nakładu pracy:

udział studenta w wykładach – 30 godzin

udział studenta w ćwiczeniach – 15 godzin

przygotowanie do zajęć – 15 godzin

realizacja zadania indywidualnego/grupowego: 10 godzin

przygotowanie do egzaminu – 25 godzin

udział w konsultacjach – 15 godzin

w sumie 110 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 60 godzin (wykłady 30 godzin + ćwiczenia 15 godzin + 15 godzin konsultacji) 2 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym 50 godzin 2 pkt ECTS

Literatura:

1. A. Brzezińska, Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojcechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-22.

2. K. Appelt, J. Wojciechowska, Dorosłych portret cudzy. Dzieci i młodzież dorosłości, [w:] K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-36.

3. M. Chodkowska, Z. Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice:

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34.

4. M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72.

5. J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2002, s. 31-67.

6. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Kraków: Akademia Ignatianum.

7. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym, Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011.

8. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008.

9. Jak oswoić lęk i czuć się bezpiecznie, "Newsweek Psychologia", 5/2020, ss. 124

10. R. Bhatia, C. Hirsch, A. M. Arnold, A. B. Newman, K. J. Mukamal, Social networks, social support, and life expectancy in older adults: the

Cardiovascular Health Study, "Archives of Gerontology and Geriatrics" 111/2023. https://doi.org/10.1016/j.archger.2023.104981

11. Bronowski P., Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2012.

12. Bronowski P., Sawicka M., Kluczyńska S. i in., The use of the Internet to break the mental disability, „Archives of Psychiatry and Psychotherapy” 2010, Nr 2.

13. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

14. Deegan P., Recovery and empowerment for people with psychiatric disabilities, „Social Work in Health Care” 1997, Nr 25(3).

15. Bronowski P., Chotkowska K., Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania" Nr III/2016(20), s. 11-20.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

1. Student jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (KA6_WG4)

2. Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (KA6_WG5)

3. Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_WK4)

4. Student potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA6_UO4).

5. Student potrafi wspomagać człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej (KA6_K02)

6. Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej (KA6_KO3)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z egzaminu pisemnego.

Na każdym etapie pracy ze studentem, w tym również w odniesieniu do sposobu zaliczenia przedmiotu, osoba prowadząca zajęcia będzie uwzględniać koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji.

Forma i warunki zaliczenia:

- egzamin pisemny w formie testu 51% punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu.

Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia przedmiotu może być

przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą wykład.

Zaliczenie ćwiczeń pisemne na ocenę. Praca w małych grupach na ocenę. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nieobecności zaliczane są podczas konsultacji w formie ustnej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Filipek
Prowadzący grup: Agnieszka Filipek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Kramkowska
Prowadzący grup: Justyna Konopelko, Emilia Kramkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Studia stacjonarne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU

Język przedmiotu: Język polski

Rok studiów/semestr: I st. III rok, semestr V

Rodzaj przedmiotu: Moduł fakultatywny (MK_4)

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z takich przedmiotów jak: pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna, aksjologia pracy socjalnej.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin – wykład; 15 godzin – ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: wykład/ wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, prezentacja i analiza fragmentu materiału filmowego, analiza tekstu, zajęcia warsztatowe.

Punkty ECTS: 4,0

Bilans nakładu pracy:

udział studenta w wykładach – 30 godzin

udział studenta w ćwiczeniach – 15 godzin

przygotowanie do zajęć – 15 godzin

realizacja zadania indywidualnego/grupowego: 10 godzin

przygotowanie do egzaminu – 25 godzin

udział w konsultacjach – 15 godzin

w sumie 110 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 60 godzin (wykłady 30 godzin + ćwiczenia 15 godzin + 15 godzin konsultacji) 2 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym 50 godzin 2 pkt ECTS

Literatura:

1. A. Brzezińska, Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojcechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-22.

2. K. Appelt, J. Wojciechowska, Dorosłych portret cudzy. Dzieci i młodzież dorosłości, [w:] K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-36.

3. M. Chodkowska, Z. Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice:

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34.

4. M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72.

5. J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2002, s. 31-67.

6. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Kraków: Akademia Ignatianum.

7. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym, Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011.

8. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008.

9. Jak oswoić lęk i czuć się bezpiecznie, "Newsweek Psychologia", 5/2020, ss. 124

10. R. Bhatia, C. Hirsch, A. M. Arnold, A. B. Newman, K. J. Mukamal, Social networks, social support, and life expectancy in older adults: the

Cardiovascular Health Study, "Archives of Gerontology and Geriatrics" 111/2023. https://doi.org/10.1016/j.archger.2023.104981

11. Bronowski P., Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2012.

12. Bronowski P., Sawicka M., Kluczyńska S. i in., The use of the Internet to break the mental disability, „Archives of Psychiatry and Psychotherapy” 2010, Nr 2.

13. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

14. Deegan P., Recovery and empowerment for people with psychiatric disabilities, „Social Work in Health Care” 1997, Nr 25(3).

15. Bronowski P., Chotkowska K., Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania" Nr III/2016(20), s. 11-20.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)