Wybrane problemy interwencji kryzysowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-3HAE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy interwencji kryzysowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W ramach przedstawienia paradygmatów konstytuujących współczesną interwencję kryzysową mówiony zostanie paradygmat salutogenetyczny. Analizą objęte będą wybrane rodzaje kryzysów oraz strategie ich rozwiązywania. Na podstawie zdobytej wiedzy kształtowane będą umiejętności studentów potrzebne do prowadzenia skutecznej interwencji kryzysowej wobec osób i grup doświadczających kryzysu. Istotnymi umiejętnościami są: rozpoznawanie i ocena wybranego kryzysu, szacowanie podstawowych zasobów człowieka w kryzysie oraz umiejętność planowania i udzielania adekwatnej pomocy. |
Pełny opis: |
Opis: Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne I stopnia Przedmiot fakultatywny Punkty ECTS: 2 Praca socjalna Rok studiów III /semestr VI Liczba godzin: 15 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń |
Literatura: |
Literatura: Badura-Madej W. (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1999. Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005. Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. Kanios A., Strategie interwencji kryzysowej, (w:) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, T. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, (str. 128-132). Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2014. file:///C:/Users/a_fil/AppData/Local/Temp/15_Praca%20socjalna%20w%20sytuacjach%20kryzysowych-2.pdf. Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010. Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (red.), Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003. Okun B. F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (KA6_WG5) Student zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup (KA6_WG7) Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) stosowane w pracy socjalnej do opisu i diagnozowania problemów, instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej (KA6_WG9) Student ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych (KA6_WK5) Student potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej (KA6_UW6) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: Egzamin pisemny w formie testu. Ocenę pozytywną z przedmiotu może uzyskać student, który zdobył min. 51% punktów z testu końcowego. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i prezentacja projektu działań interwencyjnych w obszarze wybranego rodzaju kryzysu. Kryteria oceny projektu: merytoryczna wartość (treść adekwatna do podjętego tematu oraz uwzględnienie elementów praktycznych, potrzebnych w rozwiązaniu omawianego kryzysu) oraz umiejętność inspirowania i aktywizowania członków grupy. Obecność i aktywność podczas zajęć. Student ma prawo do 1 nieobecności, każdą kolejną nieobecność powinien zaliczyć podczas konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Filipek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Filipek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Konopelko, Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.