Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3XEPS
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy psychoterapii
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3rok 1st. PS stac. sem letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi i pogłębionymi zagadnieniami dotyczącymi psychoterapii oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami różnych kierunków psychoterapii. Pozwalają poznać ogólne i szczegółowe modele pomocy psychologicznej, poradnictwa oraz poszczególnych szkół psychoterapii oraz podstawy ich praktycznego zastosowania. Dają możliwość poznania umiejętności z zakresu budowania relacji terapeutycznej (m. in. nawiązywania kontaktu, aktywnego słuchania).

Literatura:

1.Barbaro B. de (1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2.Czabała J. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN

3.Gabbard G.O. (2011). Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. Kraków: Wydawnictwo UJ.

4.Grzesiuk L. (2005). Psychoterapia (W:) J.Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3.

5.Grzesiuk L. (Red.). (1994). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: PWN.

6.Heaton J.A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: GWP.

7.McWilliams N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna.Poradnik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

8.Padesky Ch. A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Literatura uzupełniająca:

1.Cramer B. Pierwsze dwa lata. Co się dzieje między matką, ojcem i dzieckiem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk, 2003.

2.Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. (w:) Nowiny Psychologiczne, 3, s. 88-112.

lub: Pomaganie bez oporu (wg J. Enrighta). (w:) Santorski J. (red.) ABC pomocy psychologicznej (1993).

3.Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo UJ.

4.Kepner J.I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt, Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok.

5. Yalom Irvin D. (2003). Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

Zna terminologię używaną w poradnictwie psychologicznym i psychoterapii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym. KA7_WG1

Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, szczególnie w aspekcie systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej oraz w zakresie pomocy rodzinie. KA7_WG7

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii w celu analizy złożonych problemów psychologicznych i terapeutycznych, a także diagnozowania i dobierania najbardziej skutecznych metod pomocy psychologicznej. KA7_UW2

Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych i terapeutycznych oraz analizowania motywów i wzorów osób z trudnościami psychologicznymi. KA7_UW1

Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą psychoterapeutyczną. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowości działań psychoterapeutycznych. KA7_KO1

Metody i kryteria oceniania:

Esej, aktywność poparta znajomością literatury, mini-prace wg sylabusa. Obecność jest obowiązkowa (można opuścić dwa zajęcia; każde dodatkowe wymaga odrobienia w formie uzgodnionej z osobą prowadącą).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karolczak
Prowadzący grup: Anna Karolczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Kurs obejmuje najnowszą wiedzę z psychoterapii, a także czerpie z jej źródeł wykorzystywanych we współczesnej praktyce psychologicznej. W dialogu skoncentrowanym wokół zdrowia psychicznego, w kontekście psychologii zaburzeń oraz dominujących, oficjalnie uznawanych modalności, omówiona jest rola diagnozy, wybranych odddziaływań oraz specyfiki pracy z pacjentem w ramach standardów etycznych profesji. Przedyskutowane jest miejsce psychoterapii wśród podejść naukowych i innych sposobów pomocy człowiekowi szukającemu wsparcia. Gruntownie studiowane są metody oparte na dowodach dotyczące pracy psychologicznej z osobami w różnym wieku, stanie i motywacji. W ramach doświadczeń praktycznych poruszane są zagadnienia z różnych szkół i metod, w tym diagnoza różnicowa w ujęciu psychoanalitycznym; przestudiowany jest ponadto ogólny problem skuteczności psychoterapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

[1] Grzesiuk, L., Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA (najlepiej całość).

[2] Sterna, W., Sterna, A. (2016). Psychoterapia a farmakoterapia — czy można je łączyć? Psychiatria, 13, 2, 84-91.

[3] McWilliams, N. (2008). Poziomy rozwojowe organizacji osobowości. Roz. 3. W: N. Mc Williams. (2008). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: GWP.

(4a) Tomasz Prusiński: Szacowanie przymierza terapeuty i pacjenta w procesie indywidualnej psychoterapii. Adaptacja i właściwości psychometryczne Skali Przymierza w Działaniu (WAI). Badania wstępne (ukw.edu.pl)

(4b) O psychoterapii – Polska Federacja Psychoterapii

(4c) Kodeks-Etyczny-Psychoterapeuty-Polskiego Towarzystwa-Psychiatrycznego.pdf (kj.edu.pl)

[5a] Grzesiuk, L., Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Roz. 7. W: (red.) L. Grzesiuk, H. Suszek. Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA.

[5b] Weisz, J.R., Kazdin A.E. (2020). Przedmowa. Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ, 15-18.

[6] Cohen, J.A. et al. (2020). Terapia Poznawczo-Behawioralna ukierunkowana na traumę dla dzieci po urazie psychicznym. [W:] J.R. Weisz, A.E. Kazdin. Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ, 326-348.

[8] Suchańska, A. (2007). Część II. Rozdział 1. W: Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP, 50-80 (lub do końca rozdziału 1.).

[7] Herman, J. (2020) Zapomniana historia. Rozdział 1. W: J. Herman. Trauma. Od przemocy domowej do terroru politycznego. Warszawa: Czarna Owca, 19-49.

[9a] Freud, A. (2007). Ego i mechanizmy obronne. Warszawa: PWN.

[9b] McWilliams, N. (2008). Rozdziały 5-6. Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: GWP.

[12a] Bujany fotel z wachlarzem. Skąd wiemy, czy psychoterapia w ogóle działa? (krytykapolityczna.pl)

[12b] Psychoterapia pomaga, Witkowski się myli i szkodzi. Terapeuci odpowiadają na kontrowersyjny tekst (krytykapolityczna.pl)

[12c] Lilienfeld, S. O. (2007). Psychological treatments that cause harm. Perspectives on Psychological Science, 2-53. DOI: 10.1111/j.1745-6916.2007.00029.x (dostarczony od prowadzącej ćwiczenia).

Literatura dodatkowa:

Grzesiuk, L. (1987). Spotkania, które leczą: doświadczenia z psychoterapii młodzieży. Warszawa: PWN.

Weisz, J.R., Kazdin, A.E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karolczak
Prowadzący grup: Anna Karolczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)