Wspieranie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS2-2JBB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS stac. sem zimowy Moduł kierunkowy - stac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest omówienie zagadnień dotyczących systemu opieki i wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Przedstawione treści powinny pomóc studentom w dobrym rozpoznawaniu sytuacji ich potencjalnych podopiecznych (osób z niepełnosprawnością ) ze szczególnym uwzględnieniem różnych możliwości wspierania ich funkcjonowania. Treści przekazywane podczas zajęć mają pomóc studentom w przygotowaniu dobrego planu pomocy osobom z niepełnosprawnością , chcącym realizować się zawodowo (rehabilitacja zawodowa) oraz w podejmowaniu działań mających na celu umożliwienie im samodzielnej realizacji różnych ról społecznych (rehabilitacja społeczna). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Rok studiów /semestr: II rok ; semestr 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna. Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Punkty ECTS: 4,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach:15 h Udział w ćwiczeniach : 15 h Udział w konsultacjach; 2 h Przygotowanie do zajęć- 45 h Przygotowanie do egzaminu: 23h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 h (1,3 ECTS) -o charakterze praktycznym: 68 h (2,7 ECTS) |
Literatura: |
1.Bąkowska M, Dembe A, Iwaniak A , Sekutowicz: K. Wspieranie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy-podręcznik dobrych praktyk. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2009 2. Brzezińska A, Kaczan R, Smoczyńska K. (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wyd. Scholar, Warszawa 2010 3. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. 4. Kirenko J. Sarzyńska H. Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby. Wyd. UMCS, Lublin 2010. 5. Kowalik S. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice, 1999. 6. Marszałek L. Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Seminare. Poszukiwania naukowe 2009, 26, 201-213 . 7. Podgórska-Jachnik, D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Warszawa, 2014. 8. Sakowicz-Boboryko A.: Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową . W kręgu odpowiedzialności. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2026. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat znaczeni normalizacji warunków życia osób z niepełnosprawnością w osiąganiu przez nich autonomii i niezależności życiowej KA7_WG8, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach wspierających osoby z niepełnosprawnością i ich rodziny w obrębie różnych struktur społecznych KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_UO1, potrafi sprawnie projektować działania wspierające osoby z niepełnosprawnością we współdziałaniu z jednostką, rodziną i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań wspierających i dobrych praktyk KA7_UO4, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych związanych ze wspieraniem osób niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_KK2, jest wrażliwy na problemy społeczne oraz gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_KO1, utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce wspierania osób z niepełnosprawnością , odznacza się rozwagą i dojrzałością w planowaniu i projektowaniu działań wspierających |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz, Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.